Faglig-politisk samarbeidsavtale mellom Innlandet SV og Fagforbundet Innlandet

Anne Lise Fredlund SV Innlandet og Karianne Sten Solheim

Anne Lise Fredlund SV Innlandet og Karianne Sten Solheim (Foto: Annette Rud Jensen)

SV og Fagforbundet Innlandet deler en felles ideologisk plattform. Vi er enige om at en sterk offentlig sektor er nødvendig dersom vi skal sikre rettferdig fordeling, likebehandling og at kommunesektoren skal danne grunnlaget for utviklingen av velferden. Både i program og i praktisk politikk er det mye som forener partene. Formålet med denne avtalen er å formalisere et samarbeid som begge parter ser på som naturlig.

01.09.2023 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 01.09.2023

Begge parter vil arbeide for god kontakt og dialog slik at samarbeidet gir fordeler for hverandre i det jevne faglige og fagligpolitiske arbeidet i egen organisasjon, og slik gi gode resultater til felles beste i kommunale og fylkeskommunale organer på saker og valg.

Samtidig er vi to selvstendige organisasjoner, med forskjellige roller å spille som henholdsvis folkevalgte og interesseorganisasjon. Både SV-politikere og Fagforbundets tillitsvalgte må arbeide innenfor vedtatte programmer og fatte vedtak i egen organisasjon. Vi har respekt for at vi i enkeltsaker kan ende opp på forskjellige standpunkt.

Politiske saker:
Viktige saker for Innlandet SV og Fagforbundet Innlandet å samarbeide om er:

• Kjempe for lovfesting av retten til heltid og for likelønn
  • Kjempe for tillitsreform
  • Kjempe for å beholde tjenester i offentlig regi, og rekommunalisere tjenester innenfor eksempelvis renhold, samferdsem og andre områder der det er naturlig
  • Kjempe for styrking av arbeidstakernes rettigheter og mot sosial dumping
  • Innføre lovfestet læreplass til alle og øke lærlingetilskuddet til kommunene
  • Kjempe for en mer human og solidarisk asylpolitikk
  • Kjempe for trepartssamarbeid og medbestemmelse

Vi ser frem til godt samarbeid den kommende tiden.