Én fagforening - tre ordførerløfter

SIGNERTE ORDFØRERLØFTET: AU-medlem Trond Finstad, Kathrine Hestø Hansen (Indre Østfold AP), Cecilie Reinfjell (leder Fagforbundet Indre Smaalenene), Cecilie Agnalt (Skiptvet AP), Tone Kjernsbekk (HTV Skiptvet), Kjersti Nythe Nilsen (Marker AP) og Lena Persson (HTV Marker) (Foto: Fagforbundet)

Yrkesseksjonsleder og AU-medlem Trond Finstad har reist med valgbilen til Fagforbundet Viken for å oppfordre folk til å bruke stemmeretten. I samme slengen fikk én fagforening – Fagforbundet Indre Smaalenene – tre ordførerkandidater fra ulike kommuner til å skrive under på Fagforbundets ordførerløfte. Ved å signere forplikter kandidatene seg til å gjennomføre politikk som kommer Fagforbundets medlemmer til gode.

31.08.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 31.08.2023

Fagforbundets tillitsvalgte driver i disse dager valgkamp over hele landet. Forbundet har et politisk engasjement og et faglig-politisk samarbeid fordi vi ser at det er bra for dine rettigheter som arbeidstaker. Vi bryr oss med politikk fordi det er den mest effektive måten å beskytte våre medlemmers interesser på.

Denne uken var Trond Finstad, AU-medlem og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon, med valgbilen til Fagforbundet Viken til Marker kommune. På arbeidsplasser som rådhuset, Nav og barnehage snakket de om politikk og viktigheten av å bruke stemmeretten.

Fagforbundet Indre Smaalenene dekker både Indre Østfold, Skiptvedt og Marker kommuner. På denne dagen fikk de også samlet Arbeiderpartiets ordførerkandidater i alle de tre kommunene på Høytorp fort, hvor de signerte Fagforbundets ordførerløfte.

– Demokratiet fungerer bare hvis så mange som mulig bruker stemmeretten. Det er også veldig gledelig at politikere stiller opp og forplikter seg til å jobbe for saker som er viktig for Fagforbundets medlemmer, sier Trond Finstad.

På dokumentet kandidatene signerer kan de krysse av for en rekke saker, som de da vil forplikte seg til å jobbe for. Sakene de kan velge å krysse av på er:

1. Etablere en heltidskultur i kommunen. Bare unntaksvis, og etter avtale med tillitsvalgte, skal deltidsstillinger kunne lyses ut.

2. Sørge for at trepartssamarbeid og medbestemmelse etter lov og avtaleverk fungerer fullt ut på alle nivå i kommunen.

3. Kommunene må ansette flere medarbeidere fremfor å leie inn folk fra vikar- og bemanningsbyråer.

4. Sørge for at kommunen har egne lærlingplasser i henhold til KS’ måltall, 2 lærlinger pr 1000 innbyggere.

5. Bruke kommunens innkjøpsmakt for å bekjempe arbeidslivskriminalitet. Sørge for at kravet om fagarbeidere og lærlinger følges opp i kommunens anskaffelser og i kontrakter om kjøp av tjenester.

6. Eldres behov må stå i sentrum. Ansatte må få tid og muligheter til god eldreomsorg. Vi vil gi de ansatte i eldreomsorgen mer tid og frihet til å ivareta brukernes behov, og fjerne/ikke innføre «stoppeklokkeomsorg» og målstyring.

7. Offentlig drevne tjenester må ikke settes ut på anbud.

8. Styrke det forebyggende arbeidet i kommunen for å motvirke sosiale problemer.

9. Senke prisen på kultur- og fritidsaktiviteter, eller sette inn andre tiltak for å sikre at alle barn og unge får mulighet til å delta, uavhengig av familiens økonomi.

10. Aktivt få på plass «Rett person på rett plass» og oppgavedeling på alle nivå i kommunen.

Her finner du mer informasjon valget og hva som er viktig for Fagforbundet.