Nok bemanning i barnehagen

Marianne Bratsveen, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst Fagforbundet Innlandet (Foto: Annette Rud Jensen)

Det nærmer seg et nytt barnehageår. Mange små får en ny hverdag fra august av, den trygge rammen de kjenner fra hjemmet skal utvides. De skal integreres i storsamfunnet først via barnehagen. Barnehagen skal tilby våre nye små samfunnsbyggere trygge rammer, varme fang, god veiledning og en pedagogisk oppfølging.

18.07.2023 av Marianne Bratsveen
Sist oppdatert: 18.07.2023

Som foreldre overlater vi barna i barnehagens hender 7-8 timer hver dag fra de er 1 år, her skal de trygges og utfordres. De ansatte utfordres på dette, ikke fordi de ikke har kunnskap og kompetanse, ikke fordi de ikke har vilje. Nei, de utfordres på dette fordi det ikke er god nok bemanning. Foreldrene kjenner på dette når de leverer barna, og de ansatte slites.

Det er et stort ansvar å ta vare på disse nye små samfunnsbyggerne våre, er ikke de den viktigste ressursen vi har? Noen barn trenger litt ekstra hjelp til å løse hverdagens utfordringer, uten at det handler om diagnose. Å ha nok fagarbeidere og andre ansatte med riktig kompetanse som ser dette, og som kan bistå med riktig hjelp er viktig for at ting ikke utvikler seg skjevt. Tidlig innsatts er billig hvis man ser hele livsløpet under et.

I dag er det mange ansatte som ser behov hos barna, men når det ikke er en stor nok utfordring til at det utløser enkeltvedtak har de ikke ressurser til å gå inn i det. Hvordan skal vi rekruttere flere fagarbeidere, barnehagelærere og pedagoger i barnehagene og hvordan skal vi beholde de vi har når vilkårene ikke er bedre. Nå er det på tide at det gjøres noe fra myndighetene, man kan ikke vente det ut. Barna er fremtiden og fremtiden er nå!

Marianne Bratsveen
leder, yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Fagforbundet Innlandet