Ingen ytterligere økning av minstelønnssatsene i NHO-barnehagene

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon: F.v: Lodve Beite, Arne Løseth, Anne Green Nilsen, Kristin Helene Adams, Tonje Skjauff Bråseth (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Fagforbundet har forhandlet minstelønnssatser for barnehagene i NHO-området 590, slik det ble åpnet for etter de samordnede forhandlingene mellom LO og NHO i vår.

29.06.2023 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 30.06.2023

NHO ville ikke øke minstelønnssatsene utover det som allerede er gitt som resultat av frontfagsoppgjøret mellom LO og NHO. Det var 10,50,- kr økning i timen, 20 475,- i året.

Fagforbundet beklager at det ikke er vilje til å øke minstelønnssatsene utover resultat av frontfagets sentrale regulering.

Blir lokale forhandlinger

Fagforbundet forutsetter at det gjennomføres reelle lokale forhandlinger. Og at partene vektlegger en åpen og god prosess.

– NHO insisterer på at resten av lønnsøkningen skal komme gjennom lokale forhandlinger i de enkelte barnehagene. Vi anerkjenner frontfaget og at vi skal gjennomføre lokale forhandlinger, men skulle gjerne sett at minstelønnssatsene i NHO var en del av en bransjestandard, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

–  Det er heller ikke noe hemmelighet at vi har hatt variert erfaring med hvordan lokale forhandlinger faktisk fungerer, sier Green Nilsen. Hun sier at Fagforbundet vil følge opp at de lokale forhandlingene gjennomføres på en god måte.

På grunn av fredsplikt har ikke Fagforbundet streikerett i disse forhandlingene.

NHO 590 er en ny avtale med NHO. Avtalen gjelder ansatte i barnehager som tidligere var omfattet av NHO 453.

Lønnstabell finner du på tariffsidene for NHO 590