Medlemmer stiller opp i kampen for å vinne valget

For Lars Vereide var det enkelt å si ja til å være med i Fagforbundets valgkamp. (Foto: Lars Helgerud)

I disse dager er Fagforbundet godt i gang med kommunevalgkampen, og i år skal vi fylle valgkampen med medlemmer fra det ganske land. Vi har tatt en prat med en av dem.

27.06.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 21.08.2023

Lars Vereide arbeider som ambulansearbeider ved sykehuset i Arendal, og stortrives på jobb og som tillitsvalgt i Fagforbundet. Frem mot høsten kan du se ham i flere av filmene i forkant av valget.

- Jeg er opptatt av ordna arbeidsforhold og de ansatte skal være sikra tariffavtaler. I tillegg er jeg opptatt av at det er det offentlige som skal drifte sjukehusa og helsetjenestene våre. Det må bevilges mer penger til helsesektoren, og det må sikres god rekruttering og at vi beholder de vi har. Da må gode arbeidsvilkår på plass. På bakgrunn av dette så var det lett å si ja til å være med å fronte Fagforbundets valgkampsaker, forteller Vereide på telefon fra Arendal.

Akuttsykehus og lavterskeltilbud

Han har sjøl flere saker som er viktig i kommunevalget.

- Vi har jobba aktivt for å få på plass et lavterskeltilbud for pasienter med rus og psykiatri. Nå blir denne pasientgruppa fort en kasteball i systemet, noe som ikke gagner noen. Så er det viktig for oss å opprettholde Arendal som akuttsykehus. Vi som bor i distriktene, har også krav på rask hjelp skulle vi være uheldig å skade oss.

Valgkamp opptak
Fagforbundet har møtt flere av forbundets mange yrkesgrupper. (Foto: Fagforbundet)

Lett å si ja

Ambulansearbeideren trengte ikke lang betenkningstid da Fagforbundet ringte for å høre om han ville stille opp på video og fortelle om forbundets politikk.

- Det sa jeg ja til umiddelbart, og det er jeg veldig glad for! Det var en veldig hyggelig opplevelse, også er det veldig fint å være med å bidra. Jeg er stolt av å være medlem i Fagforbundet og vi må våge å være synlige. Så får du en telefon med spørsmål om du vil bidra så er det bare å svare ja, for det var bare hyggelig, avslutter Lars.

Fagforbundet har til nå laget filmer med barne- og ungdomsarbeidere, renholdere, ambulansearbeidere, bussjåfører og brann- og redning. I tillegg er det produsert videoer på andre språk, som urdu, arabaisk og punjabi. Disse vil bli gjort tilgjengelig for valgkampansvarlige tillitsvalgte i fylketskretsene, og kan brukes og deles i sosiale medier.

Se Fagforbundets viktigste temaer til kommunevalget på egen valgside

Sykepleier
Sykepleierne er en del av hele laget. (Foto: Lars Helgerud)