BPA-dagen: Om frihetsøyeblikk og pensjon

Bilde

Bilde (Foto: Bilde av Ave Calvar Martinez: https://www.pexels.com/nb-no/bilde/illustrasjon-uskarphet-havkyst-lav-vinklet-bilde-3157972/)

Gratulerer med dagen, BPA! I dag markerer vi dagen for alle brukerstyrte personlige assistenter (BPA) rundt omkring i landet. De som hver dag er med på å gjøre en viktig jobb for å legge til rette for at mennesker med funksjonsvariasjon kan leve gode og selvstendige liv - på tross av funksjon.

15.06.2023 av Hege Rovik Nestleder i Fagforbundet Trondheim Oscar Aaslund Hovin Nestleder Yrkesseksjon Helse og sosial i Fagforbundet Trondheim
Sist oppdatert: 15.06.2023

Frihetsøyeblikk, sa et av våre medlemmer da hun ble spurt om hun kunne beskrive hennes første tanke da vi sa BPA. Siden brukerstyrt personlig assistanse ble introdusert som løsning i Norge i 1991, har flere og flere mennesker med funksjonsvariasjon (vedtakseiere) valgt å organisere tjenestene på denne måten. Verdens beste jobb, sa et annet medlem om jobben sin.

Når vi snakker med assistenter og vedtakseiere, hører vi ofte om økende utfordringer med å rekruttere assistenter. Heldigvis ser vi nå at flere og flere leverandører av BPA ønsker tariffavtale for assistentene som arbeider ute i ordningene rundt omkring i landet.

I Trondheim er det, i tillegg til kommunen, 19 ulike kommersielle og ideelle BPA-leverandører som leverer tjenester på vegne av kommunen. Selv om flere av disse har tariffavtale, er det fortsatt leverandører som ikke har tariffavtale. Lønn, arbeidstid, ferie og pensjon er viktige momenter i en tariffavtale.

En dag skal de fleste av oss gå av med pensjon. Uten tariffavtale, kan man kan tape opp mot 50.000 i året - livet ut. Tariffavtalen er et gjensidig forpliktende samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

For arbeidsfolk er det trygt å ha en tariffavtale og et sterkt fagforbund i ryggen. Alle har behov for trygge og gode forhold på jobb, og som medlem i et fagforbund har man bidratt til å forsikre arbeidsforholdet sitt. Vi trenger samtidig kommunepolitikere som tar ansvar for å sikre at alle som leverer tjenester på vegne av kommunen har gode lønns- og arbeidsvilkår til sine ansatte.

Vi i Fagforbundet vet at gode lønns-, pensjons- og arbeidsforhold utgjør et viktig grunnlag for at flere ser en fremtid i å arbeide som BPA. Alle vinner - mest av alt assistentene selv og de som er avhengig av å ha BPA i livet sitt for å kunne delta aktivt i samfunnet på lik linje med andre.

Vi har kommet langt, men har fortsatt en vei å gå. Gratulerer med dagen og takk for den viktige jobben du gjør for å skape frihetsøyeblikk, kjære BPA!