Flere sykehus skeptiske til omstridt skyløsning

TAR SIKKERHET PÅ ALVOR: Helse Vest lagrer pasientinformasjon på server- og lagringsløsninger i egne datahaller, og bruker ikke skyløsninger til formålet. Illustrasjonsfoto fra Haukeland. (Foto: Jan Lillehamre / Fagforbundet)

Ingen andre store helseforetak vil lagre pasientdata på en amerikanskeid sky, slik som Helse Sør-Øst. Det viser en gjennomgang NRK har gjort. Usikkerheten om personvern og IT-sikkerhet er for stor, mener de. Fagforbundet har også ytret bekymring for at helseforetaket undervurderer risikoen for pasientene.

06.06.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 15.06.2023

– Vi er redde for at uvedkommende som ikke skal ha tilgang til pasientdata, får tilgang til våre pasienters helseinformasjon. Vi er veldig opptatt av at våre pasienter skal kjenne seg trygge. Våre pasienter må føle seg sikre på at vi forvalter deres helseinformasjon på en god måte. Vi er fortsatt ikke trygge på at det er en tilfredsstillende risiko knyttet til sky, sier IKT-sjef Per Olav Skjesol i Helse Midt-Norge til NRK.

Kritikk fra Datatilsynet

Heller ikke Helse Nord eller Helse Vest har planer om å legge ut pasientdata fra sine sykehus på amerikansk skytjeneste. Men landet største helseforetak, Helse Sør-Øst er av en annen oppfatning av risikoen. Her har styret og ledelsen bestemt seg for å legge pasientdata ut på en amerikanskeid sky.

Datatilsynet har gitt Helse Sør-Øst veiledning om tiltak, og avventer nå hva de vil gjøre for å beskytte norske pasientdata. I flere runder har de kommet med kritiske merknader til håndteringen av data i forbindelse med prosjektet. Fagforbundet har oppfordret helseforetaket til å ta hensyn til merknadene.

– Baklengs inn i framtida

Siden 2018 har forbundet jobba aktivt med spørsmål knytta til en nasjonal skyløsning eiet og drevet av det offentlige. Regjeringa har nå satt igang en utredning av nasjonal skyløsning.

– Det er hyggelig at beslutningstakerne har fått øynene opp for denne løsninga. Det er desto mer beklagelig at ledelsen i Helse Sør-Øst nå går baklengs inn i framtida ved å ønske å lagre pasientdata på en amerikanskeid løsning, har Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon tidligere uttalt.