Fagforbundets syn på utdanningskravene for brannfolk

Brann- og redningspersonell må få opplæringen de har krav på

Brann- og redningspersonell må få opplæringen de har krav på (Foto: Highandlow)

Fagforbundet har jobbet aktivt med å påvirke kravene til utdanning for brannfolk. DSB har sendt ut forslag om å sidestille heltids- og deltidsgrunnkurs for heltidsbrannkonstabler. Fagforbundet har advart mot denne løsningen og foreslår en annen overgangsordning.

02.06.2023
Sist oppdatert: 07.06.2023

DSB har sendt ut forslag til nye regler for grunnkurs for brannfolk på høring. Du kan lese Fagforbundets høringssvar her.

Brann- og redningsvesenforskriften stiller fra 01.03.2022 klart krav om at heltidsbrannkonstabler skal ha grunnkurs heltid. Tidligere har praksis vært at det også er mulig å ansette heltidsbrannkonstabler med utdanning som deltidsbrannkonstabel.

Det nye kravet har ført til stor usikkerhet i brannmiljøet om hvordan man løser ferieavvikling, dersom det skal være krav til grunnkurs heltid også for sommervikarer, i tillegg til at mange ikke har fått mulighet til å fortsette karriereveien som ledere fordi de ikke lenger kvalifiserer til lederutdanning og at erfarne deltidsbrannfolk ikke lenger kan søke seg over til heltid.

- Regelendringer kan ikke gjøre at folk med realkompetanse blir avskilta eller mister karrieremuligheter. Vi har derfor foreslått en overgangsordning som sier at de som ble ansatt før den siste forskriftsendringen er å regne som heltidsbrannkonstabler uavhengige av hvilket kurs de har fått, sier Ingunn Reistad Jacobsen, leder av Yrkesseksjon Samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

DSB har foreslått å likestille heltids- og deltids- grunnkurs for ansatte som skal jobbe som heltidsbrannkonstabler, og at vurderingen av opplæring overlates til det enkelte brannvesen.

Fagforbundet er skeptisk til denne løsningen:

- Det som er viktig for oss er at regelverket stiller klare krav, slik at brannfolk får så god opplæring de har krav på. Hvis alt overlates til brannvesenet lokalt frykter vi at mange heltidsbrannkonstabel får deltids kurs fordi mange brannvesen har presset økonomi og kun forholder seg til minimumskravene i forskriften, sier Reistad Jacobsen.

Fagforbundet har i et felles brev med Samfunnsbedriftene derfor foreslått en overgangsordning som innebærer at heltids grunnkurs fortsatt er hovedregelen, og at det stilles konkrete krav til brannvesenet dersom det skal gjøres unntak. Frem til fagskolen for brann og redning har vært i drift i noen år vil det være behov for en overgangsordning. Fagforbundets skisserte løsning innebærer at:

• Alle som ble ansatt i heltid før den nye forskriften trådte i kraft 01.03.2022 må bli ansett som fullverdige heltidskonstabler
  • Frem til fagskolen blir etablert er det behov for en overgangsordning hvor det er mulig å rekruttere både fra heltids- og deltids grunnkurs, men med heltid som hovedregelen
  • Dersom man skal jobbe i heltid med grunnkurs deltid bør det være krav til en individuell realkompetansevurdering og eventuelt en eksamen

Fagforbundet la frem dette for statssekretær Hans-Petter Aasen i et møte som forbundet hadde med Justis- og beredskapsdepartementet sammen med Samfunnsbedriftene og Delta den 9. mai 2023.

Du kan laste ned Fagforbundets og Samfunnsbedriftenes brev i bunn av denne artikkelen.