Pride er en fargerik feiring av skeiv kjærlighet og mangfold!

PRIDE 2023 intervju med plasstillistavalgt

Dean-Erik Andersen, tillitsvalgt. (Foto: Fagforbundet Pleie og omsorg avd.061 Oslo)

Fjorårets markering av Oslo Pride-toget ble avlyst grunnet masseskytingen i Oslo 25.juni, hvor hendelsen var rettet mot LHBT+ personer. Det satte en skrekk i oss alle, men vi har stått sterkt sammen og i år blir det tidenes Oslo Pride festival med markering av mangfold, kjærlighet og inkludering. Vi har intervjuet Dean-Erik Andersen, vernepleier/tillitsvalgt og jobber i miljøarbeider tjenesten Bydel Grünerløkka og medlem i Fagforbundet pleie og omsorg Oslo om Oslo Pride 2023.

02.06.2023 av Daniell Thomassen
Sist oppdatert: 02.06.2023

Hva betyr Pride for deg?

For meg betyr Pride mye, helt fra den gangen jeg stor frem selv. Det handler om inkludering, synlighet og en styrke hvor man ikke står alene men står flere sammen.

Når jeg går i paraden, går jeg også for de som har kjempet veien for at vi er der vi er i dag.  Går med stolthet!

Å være skeiv på jobben, hvordan er du blitt møtt?

Fra den gangen jeg gjorde et karrierebytte i 2018 , og skulle jobbe innen helsesektoren møtte jeg en åpenhet på jobb. Det var viktig for meg å være den jeg er og ikke skulle trenge å skjule noe. Det betyr at jeg ikke skulle trenge å være urolig for å nevne noe om min legning på et intervju eller frykte å bli møtt med mostand på min nye jobb.

Det har vært en tydelighet om åpenhet på min jobb og jeg har vært heldig, ville ha følt på en utrygghet om jeg hadde blitt møtt negativt for den jeg er.  I helsesektoren er jeg ikke alene og det er en stor andel av skeive på ulike arbeidsplasser.

Hvert år har det vært markert med prideflagg på min arbeidsplass, med et fokus på at man viser aksept, respekt og åpenhet uansett legning, rase og religion.

Hvorfor er Pride viktig i fagforeningssammenheng.

At foreningen er med på å bidra å markere og synliggjøre Pride, er viktig for å vise at man skal bli godtatt for den man er i arbeidslivet. Det er fint at foreningen deler likt syn som verdiene til Pride.

Hvordan skal du delta i årets Pride?

Jeg skal selv gå i paraden og det er noe jeg har prioritert hvert år om jeg ikke jobber. Deltar da i Pride-parken, i ulike agrementer og går i pridetoget. Jeg mener det er ekstra viktig at vi alle deltar i år, med tanke på fjorårets terrorhendelse.

Jeg forstår at mange er redde og at mange har hendelse friskt minnet, men det skal ikke stoppe oss. Jeg skal delta i alt jeg kan, være synlig, og ved at vi er flere samlet viser det hva Pride står får.

Jeg er en stolt PRIDER.

Om Oslo Pride

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold.

Festivalen går av stabelen fra lørdag 23. juni til lørdag 01. juli. Du finner den forskjellige steder i sentrum. Festivalen går over 9 dager og består av Pride House, Pride Park, Mini Pride og Pride parade.

Lørdag 01. juli. Bli med LO i paraden, vi stiller opp med Fane og regnbueflagg!