Hele laget rundt elven!

Marianne Bratsveen, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst Fagforbundet Innlandet (Foto: Annette Rud Jensen)

Fagforbundet ønsker at barn både skal få faglig og sosial læring i skolen. Verdifull tid for barn og unge går tapt mens man venter på hjelp fra andre instanser. Barne- og ungdomsarbeideren har kompetanse på å veilede barn og unge, utfordringen ligger i at de må få tid til å gjøre den jobben.

30.05.2023 av Marianne Bratsveen
Sist oppdatert: 30.05.2023

I Hamar Arbeiderblad på tirsdag kunne man lese at Fellesorganisasjonen ønsker mer sosialfaglig personell for å styrke laget rundt eleven. Fagforbundet presiserer viktigheten av hele laget rundt eleven, og at det allerede er flere yrkesgrupper som jobber tett på elevene i dag.

Kompetansen til barne- og ungdomsarbeideren blir ikke regnet med og godt nok utnyttet til fordel for elevene. Fagarbeiderne i skolen er tett på elevene gjennom hele skoledagen, men bemanningen er for lav til at de ansatte får fulgt opp elevene som trenger ekstra oppfølging. Det gis heller ikke nødvendig plantid eller nødvendig kompetanseheving for yrkesgruppen.

Fagforbundet ønsker at barn både skal få faglig og sosial læring i skolen. Verdifull tid for barn og unge går tapt mens man venter på hjelp fra andre instanser. Mye kan forebygges og begrenses ved tidlig hjelp og støtte til å mestre hverdagen. Barne- og ungdomsarbeideren har kompetanse på å veilede barn og unge, utfordringen ligger i at de må få tid til å gjøre den jobben.

I regjeringens oppvekstreform står det, «gi barn den hjelpen de trenger, når de trenger det». Ved å ha nok fagarbeidere til å trygge barn og unge i hverdagen kan frigjøre plass til de som trenger hjelp fra andre instanser. Tidlig innsats kan gjøre at færre utvikler psykisk uhelse. Ulike utfordringer trenger ulik kompetanse, så det ene utelukker ikke nødvendig den andre. Sosialfaglig personell i skolen er et viktig tillegg til den kompetansen som barne- og ungdomsarbeideren har.

Fagforbundet mener større kunnskap og anerkjennelse av kompetansen barne- og ungdomsarbeideren har. De må få bruke kompetansen sin og tid til å planlegge arbeidet sitt for å skape trygge rammer i skolen for elevene.