Lønnsforhandlingene mellom LO og Virke

Steinar Krogstad, 2. nestleder i LO.

Steinar Krogstad, 2. nestleder i LO. (Foto: Trond Isaksen / LO)

8. mai starter lønnsforhandlingene mellom LO og Virke for medlemmer i en lang rekke handelsbedrifter. Det er satt av to dager til forhandlingene.

08.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.05.2023

- LO krever samme ramme som vi fikk etter streiken mot NHO i april, sier Steinar Krogstad, LO-nestlederen som leder forhandlingsdelegasjonen til LO.

Etter fire dagers streik fikk alle LO-medlemmer 7,5 kroner i timen, de lavtlønte fikk 11,5 eller 10,5 kroner, avhengig av om de har lokal forhandlingsrett eller ikke. Det var det beste resultatet i et samordna oppgjør på mer enn 20 år.

Forhandler for 30 000

Fagforbundets medlemmer som omfattes av forhandlingene innenfor Virke er frisører, BPA, kinoansatte, apotekansatte, ansatte på legesentre, boligbyggelag og ansatte på fritids- og opplevelsesavtalen.

Sammen med andre LO-forbund er det totalt 30 000 medlemmer som omfattes av Virke-avtalen.

Vil sikre økt kjøpekraft

– LO vil sikre økt kjøpekraft og arbeidstakernes andel av verdiskapingen, sier Krogstad.

Han viser til at prisveksten, målt ved konsumprisindeksen endte på 5,8 prosent for 2022, den høyeste siden 1988, noe som ga reallønnsnedgang for de fleste lønnstakere.

– I en periode med økte priser, er det kun et skikkelig lønnsløft som hjelper. Det er det vår jobb å sikre at arbeidstakerne får sin del av kaka, legger han til.