Streiken i LO/NHO-oppgjøret er avsluttet

Mette Nord, leder i Fagforbundet og Peggy Hessen Følsvik, leder i LO omgitt av streikende (Foto: Madeleine Schultz / Fagforbundet)

Torsdag ettermiddag ble det enighet mellom LO og NHO i frontfagsforhandlingene. Streiken er avsluttet. Folk skal tilbake på jobb fra fredag morgen.

20.04.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.04.2023

Les mer på lo.no

Torsdag ettermiddag ble det enighet mellom LO og NHO i frontfagsforhandlingene. Alle LO-medlemmer får 7,5 kroner i timen, de lavtlønte får 11,5 eller 10,5 kroner, avhengig av om de har lokal forhandlingsrett eller ikke.– Historisk godt resultat, sa Peggy Hessen Følsvik, leder i LO, på pressekonferansen torsdag ettermiddag. Hun takket de streikende for innsatsen.

Gir en pekepinn for de andre lønnsoppgjørene

Frontfaget legger rammene for de andre lønnsoppgjørene, som for eksempel ansatte i kommuner, sykehus, butikker og andre bedrifter.

– Denne streiken har handlet om å sikre økt kjøpekraft og et godt oppgjør til alle, spesielt de med lavest lønn, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Hun sier at resultatet er et godt utgangspunkt for de andre lønnsoppgjørene framover. Nord skal selv lede lønnsforhandlingene i KS-området, som er det største lønnsoppgjøret i Norge.

De med minst må få mest

– Med de økte levekostnadene for folk har det vært helt nødvendig å løfte de som tjener minst for at ikke forskjellene i samfunnet skal øke, sier hun.

Det er bra at LO har fått gjennomslag for dette i forhandlingene med NHO og hun slår fast at de nå må få gjennomslag for det samme på de andre tariffområdene. Lønnsforhandlingene for blant annet de som jobber i kommunene, staten og sykehusene står nå for tur.