Intervju med tillitsvalgt.

Intervju med tillitsvalgte i Oppsalhjemmet

Tillitsvalgt Qendresa Krasniqi (Foto: Fagforbundet Pleie og Omsorg avd.061 Oslo)

Intervju med Qendresa Krasniqi tillitsvalgt på Oppsalhjemmet.

19.04.2023 av Daniell Thomassen
Sist oppdatert: 19.04.2023

Vi møter en travel og engasjert tillitsvalgte Qendresa Krasniqi som sitter i på et av rommene i foreningens lokaler, hun sitter og ringer rundt til alle sine medlemmer på Oppsalhjemmet for å høre om de ønsker å få utvidet stilling, eller krever fast stilling før de går over fra Norlandia til Oslo kommune. Hun tar seg tid til et intervju.

Hvordan ble du tillitsvalgt på din jobb?

Jeg ble først tillitsvalgt etter at jeg selv var igjennom en runde med å kreve en fast stilling på min arbeidsplass. Hadde i utgangspunktet en midlertidig stilling som assistent. Jeg fikk et innblikk i hvordan Fagforbundet hjalp meg, og det vekket min interesse for å kunne gjøre det samme for andre som var i samme situasjon som meg.

Hvor lenge har du hatt vervet som tillitsvalgt?

Jeg har vært tillitsvalgt på Oppsalhjemmet siden 2020.

Hvordan er du som tillitsvalgt synlig på din arbeidsplass?

Jeg ble valgt under pandemien og ettersom man ikke kunne møtes fysisk valgte jeg andre løsninger for å komme i kontakt med medlemmene og være synlig. Jeg opprettet blant annet en Facebook-gruppe, og hadde jevnlig telefonkontakt. Etter pandemien åpnet det seg for å ha medlemsmøter, og jeg er synlig daglig på avdelingen. Det synes jeg funket bra!

Hva synes du er spennende og givende med tillitsvalgts-rollen?

Det er mye som er givende ved å være tillitsvalgt, både med å treffe medlemmene, være med på ulike prosesser som omhandler jobben min, og at det gir en god følelse og tillit når du har bistått og lykkes med en sak.                                                                                                                                                                   Det kan for eksempel være et medlem som ønsker at vi er med på et møte som kan være påkjennende, og da er det godt å høre i etterkant at de føler seg både trygge og ivaretatt.

Hva synes du kan være krevende og utfordrende som tillitsvalgt?

Ledelsen på toppen, kan til tider oppleves som veldig utfordrende når du ikke blir informert eller tatt med på drøftinger, og kan virke som om de ønsker å stoppe oss med våre innspill. Det skal sies at vi som oftest har mye godt samarbeid med ledelsen på avdelingene.

Nå som virksomheten din skal over til Oslo kommune, hvordan opplever du det og hvordan er tilbakemeldingene fra medlemmene? Hvilken betydning vil de å ha si for jobben deres?

Både jeg som tillitsvalgt og alle medlemmene våre er kjempeglade, vi ser frem til at vi får en ny arbeidsgiver Oslo kommune, som vi har hørt så mye bra om.  Flere av våre medlemmer vil få en betraktelig bedre lønn, bedre pensjon, og en bedre tariffavtale, og det vil gi oss en følelse at den jobben vi gjøre for brukerne blir verdsatt.