Mulighet for storstreik i frontfaget

Det kan bli storstreik hvis ikke meklinga mellom LO og NHO fører fram. Illustrasjon fra barnehagestreiken i NHO-området, som ble avsluttet i mars. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk / Fagforbundet)

Det kan bli storstreik fra søndag 16. april, om ikke LO og NHO blir enige i mekling i frontfaget. Fristen går ut ved midnatt lørdag. Se hvilke Fagforbundsmedlemmer som kan tas ut.

12.04.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.04.2023

Totalt er det varslet at 22 947 LO-medlemmer vil tas ut hvis det blir brudd mellom LO og NHO. Det kan bli streik fra arbeidsdagens begynnelse 16. april. I tillegg er det varslet 15 509 som vil tas ut i streik fra fredag. Forhandlingene mellom LO og NHO er starten på lønnsoppgjøret 2023, det som kalles frontfaget.

Fagforbundets medlemmer i Blindeforbundet kan tas ut i streik

For Fagforbundet er det ikke mange medlemmer som er en del av LO/NHO-oppgjøret. I første omgang er det varslet plassoppsigelse for 28 medlemmer i Norges Blindeforbund. Frontfaget er viktig først og fremst fordi det legger føringer på alle andre oppgjør som kommer utover våren og høsten.

Frontfaget legger ramma for de andre oppgjørene

LO krever økt kjøpekraft, altså at lønningene skal øke mer enn prisene. Frontfaget, altså konkurranseutsatt industri, forhandler alltid først. Resultatet av disse forhandlingene legger rammene for forhandlingene mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i andre deler av arbeidslivet, som for eksempel ansatte i kommuner, sykehus, butikker og andre bedrifter.

Blir det streik i frontfaget, så forskyves også forhandlingsdatoene for resten av lønnsoppgjørene.

Plassfratredelse i fase 1 for Fagforbundet

I disse virksomhetene har Fagforbundet meldt plassfratredelse i fase 1:

• NBF Hovedkontor (Oslo)
  • NBF Hurdal syn-og mestringssenter  (Hurdal)
  • NBF avd Hedemark fylkeslag (Hamar)
  • NBF avd Vest-Agder Fylkeslag (Kristiansand)
  • NBF avd Hordaland Fylkeslag (Bergen)
  • NBF Solvik syn- og mestringssenter (Ask)
  • NBF avd Trøndelag Fylkeslag (Trondheim)
  • NBF Evenes syn-og mestringssenter (Bogen i Ofoten)
  • NBF avd Finnmark fylkeslag (Alta)

Les mer på LOs nettsider: