Samiske barn må få bruke eget språk i skolen

Det er viktig at regjeringen sikrer at samiske barn får samiskundervisning, sier May-Britt Sundal. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fredag 24 mars kommer regjeringen med den årlige meldingen til Stortinget om samisk språk, kultur og samfunnsliv. Regjeringen vil styrke samisk språk i hele utdanningsløpet.

23.03.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 24.03.2023

I handlingsprogrammet til Fagforbundet skal vi arbeide for at den samiske urbefolkningen har rett til eget språk, kultur og identitet. Derfor støtter vi Regjeringens arbeid med å sikre at samiske barn får samiskundervisning. I år er det første gang Sametinget og regjeringen er enig i hva som er situasjonen for mange samiske barn i skolen.

Norge har over 635 000 elever i grunnskolen, av disse har 2522 elever                  samiskundervisning i skolen.

Hver femte samiske førstespråkselev slutter med den sterkeste formen for samiskopplæring i løpet av grunnskolen og dermed får norsk som sitt viktigste læringsspråk, er det helt klart uheldig for det samiske språkstrevet.

Vil styrke samisk i barnehager, skoler og høyere utdanning

I ny stortingsmelding vil regjeringen bedre tilgang til samisk barnehagetilbud og samisk opplæring i skolen, og flere og bedre samiske studietilbud i høyere utdanning. Det er noen av regjeringens satsinger for å styrke samisk i hele utdanningsløpet.

Her kan du lese hele stortingsmeldingen om "Samisk språk, kultur og samfunnsliv — Kompetanse og rekruttering i barnehage, grunnopplæring og høyere utdanning"

Riksrevisjonen med kritikk av samisktilbudet i grunnskolen

Riksrevisjonen kom i 2019 med kritikk av samisktilbud i grunnskolen. Det mangler ansatte i skolen som kan samisk, og det finnes heller ikke nok samiske læremidler.

Fagforbundet fekk bekreftet dette da vi var på arbeidsplassbesøk i Alta, Komsa skole. De ansatte på skolen kunne fortelle om de samme  utfordringene i år som i 2019.

Les mer om besøket i Alta.

Styrke urfolks rettigheter til eget språk i skolen

Fagforbundet støtter kunnskapsminister Tonje Brenna og regjeringen i at det er viktig at man har en visjon om å innfri samiske barns rett til opplæring i samisk.

I et intervju til  NRK sier Tonje Brenna "Det å rekruttere flere til å bruke språket og at det går an å bruke det i skolen, det er noe av det viktigste."

Våre medlemmer som jobber i samiske barnehager, SFO og skoler ønsker at det settes fokus på tematikken, og at det skjer endringer i deres skolehverdag.

Les hele intervjuet NRK hadde med Tonje Brenna, 22 mars.