Snakker både norsk og samisk på Komsa SFO

Komsa skole

Komsa skole (Foto: Ingri Bjørnevik)

Fagforbundet ble invitert til arbeidsplassbesøk ved Komsa SFO, et sted der barn får kommunisere på sitt morsmål.

20.01.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 03.02.2023

Komsa skole ligger i Alta kommune. Skolen er en 1 - 7 skole med 212 elever og rundt 45 ansatte. Klasserommene er små hus som utgjør skolegården. I tillegg til de ordinære klassene har de også skolebase, samisk klasse og skolefritidsordning (SFO).

Komsa skole mener de har byens flotteste beliggenhet, med en skolegård som gir barn og ansatte kort gangavstand til fjell, skog, sjø og sentrum.

Fagforbundet ble med Isak Eira Thomassen til hans arbeidsplass Komsa skole. På denne skolen har de klasserom fordelt på små hus i skolegården, og et bygg for administrasjonen og skolebiblioteket.

Det går på både samisk og norsk ved Komsa SFO

Barna på Komsa SFO er både samisk- og norsk talende. Derfor er har de ansatte som kan begge språkene, for at barna skal kunne kommunisere på sitt morsmål. Heldigvis kan både Laila Kristine Skum og Isak Eira Thomassen samisk og norsk.

Laila Kristine Skum og Isak Eira
Laila Kristine Skum og Isak Eira (Foto: Ingri Bjørnevik)

Vi møtte lærer Klemet Sara somhar ansvar for å gi elevene ved Komsa et samisk undervisningstilbud. En utfordring Sara opplever er tilgangen på samisk skolemateriell. Selv om opplæringsloven gir alle elever i grunnskolealder i samisk distrikt rett til opplæring i og på samisk, opplever elevene at de får mest digitale læremidler.

I Norge skal alle elever lære om samer og samiske forhold i skolen. Fagforbundet jobber for at samiske barn har en reell mulighet til samisk opplæring, inkludert skolemateriell på samisk.

Fagforbundet har i samarbeid med Sametinget jobbet for at det samiske perspektivet i rammeplanene for barnehager og SFO, og i læreplanene for barne- og ungdomsarbeiderfaget. Et lite bidrag for å styrke de ansattes kompetanse og holdninger om samisk språk, kultur og egenart.

Lesestund på Komsa skolebiblioteket

Da vi kom til Komsa SFO var barna klare for å delta i ulike fritidsaktiviteter, arrangert av SFO. Vi følgte gruppa som skulle bli med til skolebiblioteket. Komsa har eget skolebibliotek, med et stort utvalg av barnebøker, de fleste på norsk. Barna ble raskt enige om hvilken bok de ønsket Helene Wirkola skulle lese fra. da lesestunden var over, var denne SFO-dagen over.

Isak Eira og Helene Wirkola
Isak Eira og Helene Wirkola (Foto: Ingri Bjørnevik)

Fagforbundet takker for hyggelig besøk i Alta og ikke minst ved Komsa skole og SFO. Si ifra om du vil ha besøk også til din SFO!