Helsesekretær i ett øyeblikk - hjelpepleier i et annet

Brita Gurholt Bekkevold er leder for Fagforbundet Helseforetak Telemark.

Brita Gurholt Bekkevold er leder for Fagforbundet Helseforetak Telemark. (Foto: André Haugen)

Brita Gurholt Bekkevold er opprinnelig hjelpepleier, men jobber i dag som helsesekretær. Det gjør arbeidsoppgavene varierte. Hun mener vi har en vei å gå for å få rett person på rett plass.

08.03.2023
Sist oppdatert: 15.12.2023

Brita Gurholt Bekkevold er leder for fagforeninga i Sykehuset Telemark, og klinikktillitsvalgt på medisinsk serviceklinikk. Hun er en av mange fra Yrkesseksjon kontor og administrasjon som deltok på Sykehuskonferansen i Bodø 8.-9. mars, hvor de fikk delt verdifulle erfaringer med helsepersonell fra hele landet.

Bekkevold er opprinnelig hjelpepleier, men jobber i dag som helsesekretær på radiologisk avdeling i Skien. Der er hun førstelinja, og må sørge for at pasientene føler seg trygge når de kommer.

Bakgrunnen gjør arbeidsoppgavene varierte. Noen ganger utfører hun rene sekretæroppgaver, og andre ganger er hun mer involvert i selve behandlingen.

– I ett øyeblikk tar jeg imot pasienter, ordner timeavtaler og lingende. I et annet bistår jeg med ultralyd. Da er jeg plutselig mer hjelpepleier igjen.

Hun er også opptatt av oppgavedeling, og spesielt opptatt av at det må være rett person på rett plass.

Hun mener man i større grad kan ansette sekretærer uten autorisasjon som helsepersonell til å gjøre rent administrative oppgaver, for eksempel der det ikke tas prøver. Dermed kan man utnytte helsesekretærene bedre, mener Bekkevold.

– Jeg synes helsesekretærer kan gjøre flere av oppgavene som både sykepleier og leger gjør i dag. For de gjør veldig mye administrativt som sekretærer gjorde tidligere. Det kan få frigjort tid for sykepleiere og leger til å gjøre det de skal, sier hun.