Fagforbundsvotten i vinden

Her er et par streikevotter i full aksjon med å dele ut streike-løpesedler ved Teisentoppen barnehage tidligere denne uka. (Foto: Madeleine Schultz)

Fagforbundsvotten ble designet i 2015, av Fagforbundets Tove Randi Olsen. OSS-redaksjonen har lagt merke til at den ofte dukker opp som en del av antrekket når tillitsvalgte og medlemmer står streikevakter. Den pågående NHO-streiken er intet unntak! Her er oppskriften på votten - og opphavskvinnens beste argument for å strikke den (i tillegg til å holde seg varm, da). :)

23.02.2023 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 14.03.2023

Fagforbundsvottens opphavskvinne, Tove Randi Olsen, er seniorrådgiver ved Fagforbundets kompetansesenter i Trøndelag. Hun har fått mange henvendelser om votten siden 2015.

Streik PBL
Her er votten med på PBL-streiken høsten 2022 (Foto: Ingvild Hunsrød)

Den har rett og slett blitt en klassiker blant mange tillitsvalgte og medlemmer.

- Jeg får fremdeles jevnlig henvendelser om oppskrifta på meldinger, telefon og e-post og det er bare hyggelig, forteller Olsen.

Viser hvor du kommer fra

Hun synes det er en kjempeflott måte å profilere forbundet på.

- Du kommer inn i et møte, tar av deg vottene og legger dem synlige på bordet. Så vet folk hvor du kommer fra, sier seniorrådgiveren ved kompetansesenteret i Trøndelag.

Selv har hun strikket 5-6 slike par, samt et par herrevotter (se tips under). Det har vært populære gaver.

- Jeg har nok slitt ut et par-tre selv, men pleier bare å strikke på nye tomler når det slites hull på dem.

I disse vinterferietider, og, ikke minst, snart er det påskeferie: Strikk Fagforbundsvotten selv - eller få noen til å gjøre det for deg?

FLOTT MED VOTT: - Jeg er stolt bruker av vottene gjennom hele vinteren både på jobb og privat, sier Tove Randi Olsen til Fagbladet. Nå er hun i gang og lager oppskrift også til en herremodell.
Flott med vott:  Tove Randi Olsen. (Foto: Gunnar Ludvigsen, Fagforbundet.)

Oppskrift Fagforbundsvotten

Garnforbruk (damevott)

Finullgarn 2 tr. / bunnfarge rød nr. 435, 50 g / mønsterfarge hvit nr. 400, 50 g. Bruk pinne str. 2,5. Kan også innenfor designmalen til Fagforbundet bruke sort og hvitt.

Herrevott

Ønsker du å lage en litt større vott - gå opp en størrelse i pinner og bruk tykkere garn.

fagforbundet-votten
(Foto: Tove Randi Olsen)

Vrangbord

Legg opp 46 m i bunnfargen på strømpe pinne nr. 2,5 og strikk 3 omg glattstrikk.

Fortsett med vrangbord 1 r og 1 v slik: 10 omg rødt, 3 omg hvit, 4 omg rødt, 3 omg hvit og fem omg rødt.

På neste omgang skiftes det til p nr. 3, samtidig som det økes til 54 m jevnt fordelt på omgangen. Strikk 4 omg med rødt.

Videre strikkes det etter diagrammet. Samtidig økes for tommelen slik diagrammet viser. Når økningen er ferdig, settes de 9 tommelmasklene på en hjelpepinne. Strikk neste omgang rødt samtidig som du legger opp 7 m på undersiden av tommelen. Fortsett med mønsterstrikk over alle maskene. Når mønsteret er ferdig, strikkes votten til ønsket lengde i bunnfargen.

Felling

Fordel maskene på p med 29 m på oversiden og undersiden av votten. Fell som diagrammet viser.

fagforbundet vott strikk
(Foto: Tove Randi Olsen)

Fellingen gjøres slik: Strikk 1 m, ta den neste løst av, strikk neste m og trekk den løse m over. Strikk ut p. strikk neste p til det gjenstår 3 m, strikk 2 m sammen og strikk siste m.

Gjenta disse p videre på fellingen etter diagrammet til det gjenstår 10 m. ta av tråden og trekk de gjennom m.

Strikk neste vott likedan.

OBS! husk å få tommelen på motsatt side. En høyrevott og en venstrevott. :)

Tommel

Ta maskene av hjelpepinnen over på strikkepinnene. Ta opp 7 m på undersiden av tommel, pluss at du tar opp 2 m i hver side = 20 m til sammen. Strikk tommelen til ønsket lengde og tverrfell.

Tips

For å unngå for lange trådsprang i mønsteret, må man snurre trådene sammen underveis.

Når votten er like lang som lillefingeren, kan man starte fellingen.

Design: Tove Randi Olsen