Kollektivtrafikk utvikles og drives best med egne ansatte

Anders Kollmar-Dæhlin, buss i egenregi, Innlandet

Anders Kollmar-Dæhlin, buss i egenregi, Innlandet (Foto: Annette Rud Jensen)

Fagforbundet mener at drift og utvikling med egne ansatte gir det beste grunnlaget for både gode tjenester og god organisering av medarbeiderne. Partssamarbeid er avgjørende for å skape et arbeidsliv som er bygget på samarbeid istedenfor konkurranse.

17.02.2023 av Anders Kollmar-Dæhlin
Sist oppdatert: 17.02.2023

Det som er bekymringsverdig i dagens kollektivtransport, er at bussjåførene i praksis ikke har mulighet til å påvirke sin egen arbeidshverdag.

Partssamarbeid i oppløsning
På bussene er det ofte en logo med navnet på et selskap. Men det jobber ikke noen bussjåfører i disse selskapene. Det vi snakker om her er bestillerselskaper. De legger alle premissene for busstransporten og lyser ut anbud for at andre selskap skal kjøre bussrutene. Selskapet som vinner anbudet er sjåførenes arbeidsgiver. Men ettersom det er kontraktene mellom bestillerselskap og busselskap som legger alle føringene, er det lite igjen å forhandle om mellom busselskapet og de ansatte og dermed liten mulighet for medvirkning.

Samarbeid er Fagforbundets alternativ til konkurranse og oppsplitting. Ved at fylkespolitikere, administrasjon og ansatte samarbeider om drift og utvikling av tjenestene, skaper man fellesskap, trygghet og forankring. I tillegg bygger man kompetanse i fylket både for ansatte og arbeidsgiver.

Tilpasninger i rutetilbud og skiftordning kan gjøres underveis
Mens endringer i en anbudsperiode blir dyre fordi bestillerselskap og busselskap må forhandle om endringene, slipper man denne kostnaden med egenregi: Da er bestillerskap og busselskap samme selskap. Overskudd som ellers ville gått til private eiere av busselskapene kan reinvesteres i kollektivtransporten eller spares til fordel for skattebetalerne. Med anbud blir mange endringer i rutetilbud utsatt til det skal lyses ut nytt anbud.

Klima og ressursutnyttelse
Kollektivtransport er et viktig instrument i å redusere klimagassene. Utslippsfrie busser finnes og vil fases inn over hele landet. Ved egenregi vil fylket eie bussene og kan drive langsiktig fornyelse av bussparken ettersom teknologien utvikler seg. Det er bedre og mer miljøvennlig ressursutnyttelse. I en kontrakt på 7 år, vil bussene være «verdiløse» når kontrakten går ut, og et eventuelt nytt selskap overtar. Dette er hverken økonomisk lønnsomt eller klimavennlig. Derfor bør denne tjenesten styres og drives av de som tar beslutningene.

Trepartssamarbeid er nøkkelen
Fagforbundet kan vise til prøveprosjekter med SINTEF om trepartssamarbeid, som har gitt svært gode resultater for utvikling, tillit og sykefravær. I Oslo Sporveier har arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden samarbeidet tett med utvikling og effektivisering etter at driften ble integrert i ett selskap. Resultatet er at Oslo Sporveier har blitt et av verdens mest effektive transportselskap. Ved å ta kollektivtransporten i egenregi har fylkeskommunen muligheten til endelig å dra nytte av de ansattes kompetanse i utviklingsarbeidet også i bussbransjen.