Lønnsoppgjøret for FUS-barnehager i havn

Alle gode ting er tre-dagers forhandlinger: forhandlingslederne fv. Eli Sævareid (FUS), Karianne Hansen Heien (Fagforbundet), Anne-Dorthe Nodland Aasen (Utdanningsforbundet) og Christine Svendsen (Delta (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Etter tre dagers forhandlinger er det enighet i lønnsoppgjøret 2022 for FUS-barnehager. Det ble et økonomisk resultat på linje med barnehagesektoren forøvrig og en innføring i Fellesordningen for AFP fra 2024.

10.01.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.01.2023

- Det har vært konstruktive forhandlinger og vi har fått på plass viktige krav spesielt når det gjelder pensjon, sier Fagforbundets forhandlingsleder Karianne Hansen Heien.

Fagforbundet forhandlet sammen med Utdanningsforbundet og Delta, og en samlet arbeidstakerside er fornøyd med et økonomisk resultat på linje med sammenliknbare virksomheter.

Det store spørsmålet i forkant dreide seg om pensjon - nemlig å få på plass, som i PBL, en innføring i Fellesordningen for AFP.

Resultater på pensjon i korte trekk:

• Fellesordningen innføres fra 1.1.24 for 69-kullet og yngre
  • Lønnskompensasjon videreføres til man kvalifiserer til AFP
  • 68-kullet og eldre beholder tidligpensjons-AFP og lønnskompensasjon

En del ansatte fikk en lønnskompensasjon i 2017 i forbindelse med endringene i tjenestepensjonen. Denne lønnskompensasjonen videreføres også for de som får privat AFP, fram til de kvalifiserer til uttak av AFP fra Fellesordningen.

Forbedret ansiennitet for nyansatte

Det blir også endringer i lønnsansiennitetsreglene for nyansatte.

- Som i KS-området blir det nå utvidede godskrivningsregler, det er vi fornøyde med, sier forhandlingslederen.

Protokoll vedlagt.