Utsetter forhandlingene i NHO-barnehagene

Anne Green Nilsen, her fra en streikemarkering under barnehagestreiken i PBL høsten 2022. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Forhandlingene i hovedoppgjøret 2022 for NHO-barnehagene var endelig i gang 6. januar, nå har partene bestemt seg for å ta en pause fram til 16. januar. Da håper forhandlingsleder Anne Green Nilsen at de skal komme nærmere en løsning.

06.01.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 06.01.2023

Avtalen som forhandles gjelder ansatte i barnehager der arbeidsgiver er medlem hos NHO. Dette er en ganske fersk tariffavtale som ble skrevet under i 2021. Nå forhandles det om blant annet tjenestepensjon.

– Vi tar en pause i forhandlingene fram til 16. januar og håper NHO kommer oss i møte om innføring av tjenestepensjonsordning for de ansatte i barnehagene, sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Ellers foreligger økonomiske krav på linje med andre tariffområder i barnehagesektoren.