Streik i private barnehager!

For en anstendig pensjon

For en anstendig pensjon (Foto: Fagforbundet)

17. oktober gikk over 1000 ansatte i private barnehager ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram. Se hvilke barnehager som er tatt ut i streik

30.10.2022
Sist oppdatert: 30.10.2022

Med nye opptrappinger vil nærmere 2300 ansatte være ute i streik fra torsdag 27. oktober. De krever de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale barnehager. Dette er en streik for rettferdighet!

– Vi trapper opp barnehagestreiken fordi arbeidsgiverne ikke har noen vilje til å gi de ansatte en rettferdig pensjon, selv om barnehageeierne absolutt har råd til dette, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen i Fagforbundet.

I dokumentet nedenfor kan du se hvilke barnehager som er tatt ut i streik.

#barnehagestreik22

• Ansatte i private barnehager organisert i PBL er i streik. Vi krever de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale og andre, private barnehager.

• Dette er en streik for rettferdighet. Barnehageansatte er på ingen måte blant lønnsvinnerne i Norge. Nå vil arbeidsgiver nekte oss en anstendig pensjon i tillegg.
  • Barnehageansatte må få på plass AFP-ordningen som gjelder i norsk arbeidsliv ellers, altså et livsvarig tillegg til folketrygd og tjenestepensjon.
  • Arbeidsgiver vil svekke de ansattes pensjon ved å betale mindre inn til pensjonsordningen. Det er ikke greit.
  • Barnehageeierne får dekket pensjonsutgiftene sine av det offentlige. Penger som kommunen har bevilget til pensjon, skal brukes til pensjon.