Pensjon – like rettigheter for alle!

Streik i PBL 2022

Streik i PBL 2022 (Foto: Fagforbundet Innlandet)

Nok en gang er vi vitne til streik i en sektor dominert av kvinnelige arbeidstakere. Denne gangen er det arbeidsgiverorganisasjonen PBL som ikke vil tilby sine ansatte den samme pensjonsavtalen som er vanlig i kommunale andre private barnehager.

25.10.2022 av Alexander Dahl
Sist oppdatert: 25.10.2022

Avstanden mellom partene var for stor, og mekleren fant ikke grunnlag for å legge frem en skisse til løsning i meklingen den 14. og natta til 15. oktober. Da er streik vårt siste våpen. Streik er aldri noe vi ønsker, men i denne situasjonen gav ikke PBL oss noe annet valg.

Hovedårsaken til streiken ligger altså i pensjon. Til tross for gjentatte løfter, ville PBL fortsatt ikke gi ansatte i PBL-barnehagene en AFP som gir et livsvarig tillegg på toppen av tjenestepensjonsordningen. Dette er avtalt i forhandlinger, både i 2019, 2020 og 2021. De tilbyr ansatte dermed en dårligere pensjonsordning enn det som er vanlig i barnehagene, både kommunale og øvrige, private barnehager. Det kan vi ikke akseptere!

PBL vil også svekke de ansattes pensjonsrettigheter ved å redusere tilskuddet arbeidsgiver betaler inn til pensjonsordningen. De vil dessuten fjerne gode seniorordninger som er viktige for at våre medlemmer skal kunne stå i arbeid lengst mulig før de går av med pensjon. Det kan vi ikke gå med på. Hele poenget med pensjonsreformen var å få folk til å stå lenger i arbeid. Det krever at de ansatte i de private barnehagene må ha like gode pensjons- og AFP-ordninger som ansatte i kommunale barnehager. Det har de ikke i dag.

Barnehager med dårligere lønns- og pensjonsbetingelser blir selvsagt mindre attraktive for arbeidstakerne, og kan derfor oppleve større gjennomtrekk. Hyppige utskiftinger av personalet er ikke bra for de minste. Det er ingen tjent med.

Regjeringen og PBL krangler om hvorvidt tilskuddene til pensjon er høye nok. Dette må de raskt få ordet opp i. Vi mener at de private barnehagene skal ha dekket sine pensjonsutgifter krone for krone – verken mer eller mindre. Utdanningsforbundet og Fagforbundet mener tilskuddet til pensjon er tilstrekkelig til å dekke tjenestepensjon og ny AFP, og at dette uansett er forhold PBL må ta med regjeringen. Det er helt urimelig at det skal være de barnehageansatte som sitter igjen med svarteper i dette spillet.

Dette er en streik for rettferdighet. For at de ansatte i de private barnehager – som utgjør halvparten av alle norske barnehager – skal ha like gode pensjonsvilkår som de ansatte i offentlige barnehager. Det er uanstendig at penger som det offentlige bevilger til pensjon til en allerede underbetalt yrkesgruppe skal brukes på andre formål. Det er også viktig å merke seg at omtrent alle de andre private barnehagene som ikke er organisert i PBL gir sine ansatte denne livslange AFP-ordningen som vi nå kjemper for.

Våre krav er viktige. Våre krav er rettferdige.

Dette står vi sammen om. Vi tar pensjonskampen!