Vil ta kampen mot eiendomsbaronene

Samtale om Fagforbundets ungdomsbarometer. Fra høyre AUF-leder Astrid Hoem, leder i Fagforbundet Ung Jeanette Lea Romslo og Victoria De Oliveira. (Foto: Werner Juvik)

Fagforbundet Ung er redd for medlemmenes utsikter til å eie egen bolig i framtida. – På fem år har bolig blitt den saken ungdom er mest opptatt av og det er ikke overraskende slik markedet har utviklet seg, sier nylig avgått leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

21.10.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 21.10.2022

Bolig er den politiske saken ungdom er mest opptatt av, det viser Fagforbundets ungdomsbarometer utarbeidet av FAFO.

Bolig er viktigst for ungdom

Deltakerne i undersøkelsen ble bedt om å ta stilling til hvor opptatt de er av en rekke politiske saker. Over 55 prosent mener ordninger som gjør det enklere for unge å kjøpe bolig i stor grad er viktig, mens 27 prosent mener i noen grad.

image608q.png

Ungdomsbarometeret ble presentert på Fagforbundets landsmøte og Oliveira ledet etterpå en samtale mellom nyvalgt leder av Fagforbundet Ung Jeanette Lea Romslo og AUF-leder Astrid Hoem.

– Det er vanskelig for unge folk med faste jobbe å komme seg inn i dagens boligmarked. Vi som arbeidstakerorganisasjon og de politiske partiene må gi svar til våre unge medlemmer hvordan de skal kunne eie egen bolig i framtida, sa Oliveira og utfordra de to lederne.

Ta kampen mot eiendomsbaronene

Fagforbundet Ung lederen sier det blir viktig med politiske grep mot eiendomsbaronene som kjøper opp boliger og tvinger ungdom ut på leiemarkedet.

– Beskjeden fra banken er at man skal ta seg en ekstrajobb når man allerede jobber hundre prosent. Og da er man på vei mot et samfunn der man trenger tre jobber for å klare seg, og slik skal man ikke ha det, sa Romslo fra scenen.

- Ungdom må ut i leiemarked og betale mer i leie enn på et boliglån. Vi må ha en tredje boligsektor og flere leie til eie-prosjekter, sa Romslo og håper at boligpolitikk blir viktig i neste års kommunevalgkamp.

Bolig skal være et hjem

Eiendom Norge offentligjør årlig en sykepleierindeks som viser hvor mange boliger en sykepleier har råd til å kjøpe. I første halvdel av 2022 har en sykepleier kun råd til 1 av 100 boliger i Oslo. Mange av Fagforbundet Ungs medlemmer har en lavere årsinntekt enn sykepleiere, og rammes hardt av de galopperende boligprisene.

AUF-lederen sa at unge burde ha samme mulighetene som generasjonene før dem.

– Skal vi klare det må vi bygge mer, og vi må skatte bolighaiene som eier mange hundre boliger, hardere, sa Hoem.

– Bolig skal ikke først og fremst være et investeringsobjekt, det skal være et hjem som folk skal leve livene sine i. Vi trenger at bevegelsen vår pusher hardt for at folk skal ha et hjem å gå til, avslutta hun.