– Det trengs en fredsavtale nå

Utenriksminister Anniken Huitfeldt fra talerstolen under Fagforbundets landsmøte. (Foto: Werner Juvik)

– Den israelske statsministeren sa nylig at han ønsket en tostatsløsning. Det var en sterk erklæring og vi skal stille han ansvarlig, det sa utenriksminister Anniken Huitfeldt fra talerstolen under Fagforbundets landsmøte.

20.10.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 21.10.2022

På den fjerde dagen under landsmøte til Fagforbundet var internasjonal solidaritet i fokus hvor Anniken Huitfeldt gjestet landsmøtet. Utenriksministeren er på linje med Fagforbundet og mener at Israel må stoppe terrorlisting av palestinske menneskerettighets- og sivilsamfunnsorganisasjoner. Dette er en viktig sak for fagbevegelsen.

– Vi har også vært tydelige på at terrorlisting av palestinske menneskerettighets- og sivilsamfunnsorganisasjoner må underbygges med tilstrekkelig dokumentasjon. Dette er en sak jeg vet Fagforbundet har engasjert seg i, sier Anniken Huitfeldt.

– Det materialet vi har mottatt fra Israel er etter vårt syn ikke tilstrekkelig til å begrunne terrorlistingen av de aktuelle organisasjonene, sier Huitfeldt.

Israel bryter folkeretten

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot brutal okkupasjon og undertrykking hver eneste dag. Fagforbundet støtter et fritt og selvstendig Palestina.

Utenriksministeren mener også at Israel bryter folkeretten.

– Når jeg snakker med palestinske ledere er jeg tydelig på at de må styrke legitimiteten blant egen befolkning. Når jeg snakker med israelske ledere er jeg tydelig på at bosettinger på okkupert område må opphøre. Det bryter med folkeretten, sier Anniken Huitfeldt.

– Vi skal fortsette å være engasjert i denne konflikten. Men vi skal også være selvkritiske med hensyn til vår egen rolle. Slik at vi ikke gjennom vår rolle bidrar til å opprettholde og fryse fast status quo, sier utenriksministeren.

Se alle saker fra landsmøtet