Ga 1,2 millioner til ukrainske barn

Godt samarbeid: Generalsekretær i SOS-barnebyer, Sissel Aarek, og Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Werner Juvik)

Fagforbundet vant nylig en sak på vegne av 18 medlemmer ved Råde asylmottak. På landsmøtet fikk SOS barnebyer saksomkostningene som ble tilkjent Fagforbundet - 1,2 millioner kroner.

20.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.10.2022

- SOS-barnebyer er anerkjent verden over sikrer og trygger barn over hele verden. Den internasjonale paraplyorganisasjonen vår pekte på SOS barnebyer da krigen brøt ut i Ukraina
De pengene vi har fått tilbake går nå uavkortet til det arbeidet de gjør med krigsutsatte barn i Ukraina, forteller Mette Nord.

Takknemlig for samarbeidet

- Vi har vært i Ukraina i mange år og ser at vi må fortsette i mange år til. Vi er så takknemlige for det langsiktige arbeidet vi har med dere. Og i disse ekstra tunge tider er det også ekstra godt å ha dere i ryggen, sa generalsekretær i SOS-barnebyer, Sissel Aarek, da hun mottok sjekken på landsmøtet.

- Jeg fikk spørsmål fra TV2  i går om det er slik at det norske folk har sluttet å støtte krigen i Ukraina. Nå skal jeg gå tilbake til dem og si: Ihvertfall ikke Fagforbundet! sa Aarek til rungende applaus fra landsmøtesalen.

Les mer om asylmottaksaken  i Fagbladet: Da de nye driverne overtok dette flyktningmottaket, sa de opp alle de ansatte. Det skulle de ikke ha gjort

Se alle saker fra landsmøtet