Til deg som ikke er tatt ut i streik

Stemningsbilde fra Ås barnehage på Stord, første dag i streiken. (skjermdump fra Fagforbundet Vestlands Facebook-post) (Foto: Fagforbundet Vestland)

Det er ikke alle som er tatt ut i streiken i NHO-barnehagene. Hva er streikebryteri og hva skal du som ikke er tatt ut i streik gjøre?

20.10.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.02.2023

Hva er streik? Les mer her

Hva er streikebryteri?

I prinsippet er alt streikerammet arbeid som utføres av andre å betrakte som streikebryteri. Det er kun daglig leder som kan utføre streikerammet arbeid uten å bli streikebryter.Dersom det blir brudd i meklinga, er jeg da tatt ut i streik?

Du kan være trygg på at hvis du er tatt ut i streik, så får du beskjed. Har du ikke fått beskjed skal du møte på arbeid som normalt. I første uttak er det som regel bare en del av medlemmene som er tatt ut.

Hvordan forholder jeg meg til streiken hvis ikke jeg er tatt ut?

Du skal gjøre jobben din som normalt, ikke mer og ikke mindre. Ikke gjør oppgavene til de som streiker.

Vis solidaritet med de streikende, husk at de streiker for fellesskapet, også for deg! Delta på arrangementer, gi en tommel opp i sosiale medier, og fortell de som streiker at du støtter streiken.

Hvordan forholder jeg meg når medlemmer i andre forbund er tatt ut i streik?

Det er viktig i en slik situasjon å ikke gjøre noe som oppfattes som streikebryteri eller motarbeiding av streiken. Din lokale fagforening har ansvar for å informere og veilede medlemmene i Fagforbundet.