– Velferd og trygghet kommer ikke av seg selv. Det kommer med Fagforbundet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik innledet på landsmøtet.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik innledet på landsmøtet. (Foto: Werner Juvik)

Peggy Hessen Følsvik hyllet arbeidet Fagforbundets medlemmer gjør for samfunnet. – Takk for at dere skaper verdier, sa LO-lederen i talen til landsmøtet.

20.10.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 21.10.2022

– Dere er imponerende. Både her på landsmøtet, men også hverdagen. Det er jo et faktum at trygghet og velferd, det kommer ikke av seg selv. Det kommer med Fagforbundet, sa Peggy Hessen Følsvik da hun innledet torsdagen.

LO-lederen fremhevet hvor viktig arbeid i offentlig sektor er for folk flest, og rettet en pekefinger mot en høyreside som mener verdiskapning bare skjer i privat sektor.

– Det vet vi at ikke er sant. Verdiskapning skjer når noen yter en innsats som har verdi for andre. Forskjellen mellom privat og offentlig sektor er ikke om man skaper verdier. Forskjellen består i om man betaler én og én, eller om man betaler i fellesskap over skatteseddelen, sa Følsvik.

Hun advarte mot å tro på høyresidens fortelling, som kan åpne for mulighet til å gjøre risikofrie investeringer i velferden - med garantert avkastning for eierne. Dette er penger som i stedet kan investeres i et sårt tiltrenkt grønt skifte, påpekte LO-lederen.

– Det grønne skiftet kommer ikke hvis det er mindre risikofylt og mer lønnsomt å kjøpe sykehus enn solceller. Derfor sier vi nei til konkurranseutsetting og privatisering av velferden vår.

– Må mobilisere

Samtidig vektla Følsvik at vi må verne om samarbeidet mellom alle deler av arbeidslivet, og om den norske modellen. LO-lederen påpekte at mange nå kjenner på at denne er under press. Et flertall i befolkningen opplever at forskjellene er for store, og flere peker på økte forskjeller som et samfunnsproblem.

Derfor mener Følsvik at vi må mobilisere for å hindre at det skyller en blå bølge over landet etter kommende valg, som vil kunne svekke lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte, velferden og kommunene.

– Vi skal vise den kraften som finnes i arbeiderbevegelsen. Da må vi tro på prosjektet og mobilisere for rødgrønn seier, sa Følsvik.

Klar betingelse for økt pensjonsalder

Under landsmøtet har det vært livlige debatter om pensjon, spesielt knyttet til særaldersgrenser og generell pensjonsalder. Også LO-lederen brukte god tid på dette temaet.

– Arbeidet med et bærekraftig pensjosnssystem noe av det viktigste LO holder på med. Både sosialt og økonomisk bærekraftig, sa Følsvik, som forsikret om at dette arbeidet er langt ifra ferdig.

LO-lederen viste til at pensjonsutvalget og LO har pekt på det samme: At med økende innslag av levaldersjustering, vil pensjonene til de som velger å gå av tidlig vil bli for lave til at den sosiale bærekraften opprettholdes. Utvalgets lønsing er å heve aldersgrensene i pensjonssystemet på samme måte som levealdersjusteringen.

– Det betyr at morgendagens pensjonister må jobbe litt lenger før de får mulighet til å gå av. Samtidig vil det sikre at pensjonene er høye nok for de som går av til at de kan leve av det. Og det er ikke vi imot, sa Følsvik.

Hun påpekte likevel at utvalget ikke forsøker å svare på hva man skal gjøre med dem som ikke kan stå lenger i jobb.

– Vi har stilt en helt klar betingelse for å være med på å øke aldersgrensene: At det skal utredes en egen ordning for sliterne i arbeidslivet. De som må gå av når helsa ikke holder like før målstreken. Når vi nå kanskje skal flytte på den målstreken må vi også ta vare på dem, sa LO-lederen til applaus fra salen.

Se alle saker fra landsmøtet