– Sammen forandrer vi Norge

Jonas Gahr Støre besøkte Fagforbundets landsmøte.

Jonas Gahr Støre besøkte Fagforbundets landsmøte. (Foto: Werner Juvik.)

– I arbeiderbevegelsen er Fagforbundet det bankende, røde hjertet. Det ligger på venstresiden og umulig å klare seg uten. Slik satte statsministeren standarden i sin tale til landsmøte.

19.10.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 21.10.2022

Statsministeren fremhevet viktigheten at vi står sammen om storrengjøringa i arbeidslivet og at Fagforbundet også tar kampen selv.

Vi gjennomfører storrengjøringa i arbeidslivet hvor det trengs og vi gjør det sammen med dere, sier Jonas Gahr Støre.

To konkrete eksempler ble fremhevet.

– Stendi-saken er et veiskille i norsk arbeidsliv. Om noen har tvilt på behovet for fagbevegelsen – se bare på hvordan fellesskapet har gjort det mulig å føre den saken til ende. Ingen lett sak. Krevde vilje og utholdenhet, sier Jonas Gahr Støre.

200 sjåfører får nå fast ansettelse i Bring. Jeg synes Jan Christian Vestre har sagt det godt: Som eier forventer vi at Posten skal være en seriøs og ansvarlig aktør – både som arbeidsgiver om som kjøper av tjenester. Det har vi vært tydelige på – nå kommer det resultater, sier Støre.

De rike må bidra mer

For Fagforbundet var det en stor seier når regjeringa foreslo i statsbudsjettet å øke grunnrentebeskatning. Dette demonstrerer at rettferdig fordeling har er det ledende prinsippet til dagens regjering.

– De som har mest blir bedt om å bidra mer. Det er det valget vi har tatt. Det er rettferdig og det er riktig. Vi vil at de med høye inntekter og formuer skal bidra mer til fellesskapet. Vi vil at de som tjener på våre felles naturressurser, på vannkraft, havbruk og vindkraft på land, skal betale mer tilbake til fellesskapet, sier statsministeren.

Trenger hele laget i den neste valgkampen

Det er 11 måneder til kommune- og fylkestingsvalget og statsministeren takket Fagforbundet for innsatsen i stortingsvalgkampen, men fremhevet samtidig at det ikke er lenge til neste valgkamp venter.

– Det er ett år til neste valg og det valget er viktig for det livene folk lever i kommunene. Vi trenger hele laget i den lange valgkampen, avsluttet Jonas Gahr Støre.

En regjering på lag med våre medlemmer

Fagforbundet har merket at landet har fått en regjering som er på lag med arbeidsfolk. På ett år har Arbeiderparti/Senterparti-regjeringa gjort dette for Fagforbundets medlemmer.

• Dobla fagforeningsfradraget for organiserte.
  • Sikret pensjon fra første krone.
  • Kollektiv søksmålsrett om ulovlig innleie er tilbake.
  • Generell adgang til midlertidighet er borte.
  • Heltid som hovedregel er innført.
  • Gitt skattelette for de som tjener under 750 000 kr.
  • Innført Ungdomsgarantien som skal gi folk under 30 år tilbud om jobb eller annen aktivitet.
  • Gitt oss billigere barnehager og gratis kjernetid i SFO for førsteklassinger.
  • Redusert fergepriser og økt pendlerfradraget.
  • Innført en strømstøtteordning som varer til krisa er over.
  • Fjernet høyresidas usosiale velferdskutt.

Se alle saker fra landsmøtet