Ny nestleder i Fagforbundet

Helene Harsvik Skeibrok er valgt til ny nestleder i Fagforbundet.

Helene Harsvik Skeibrok er valgt til ny nestleder i Fagforbundet. (Foto: Werner Juvik)

Helene Harsvik Skeibrok er valgt til ny nestleder i Fagforbundet. – Jeg ønsker å gjøre en forskjell i livet til vanlige folk. Det er dette det handler om for meg, sier den nye nestlederen.

18.10.2022 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 21.10.2022

Landsmøtedelegatene valgte den nåværende leder av Fagforbundet Innlandet enstemmig til ny nestleder i Fagforbundet og jubelen runget i Folkets hus. Det var en stolt tillitsvalgt som tok imot applausen med stor ydmykhet.

– Jeg er ydmyk. Du skal representere over 400 000 medlemmer og det er en stor tillitserklæring fra hele organisasjonen. Jeg er utrolig glad og stolt. Jeg gleder meg enormt til å ta fatt på utfordringene som venter, sier Helene Harsvik Skeibrok.

– Som tillitsvalgt ønsker jeg å utgjøre en forskjell slik at medlemmene får bedre lønns- og arbeidsvilkår. Det er min motivasjon for å brette opp armene å jobbe for hele laget, sier Harsvik Skeibrok.

Heltid er hjertesaken

Helene Harsvik Skeibrok er 43 år gammel og har vært tillitsvalgt i over 20 år. Det er Hamar som er hjemstedet hvor hun bor med mann og to jenter på 9 og 12 år. Hun er utdanna omsorgsarbeider og jobba i hjemmesykepleien i Hamar kommune. Hun starta som mange andre med en 13,15 prosent stilling som etter en tid ble til 75 prosent stilling, den samme stillinga hun har permisjon fra i dag. Derfor er naturlig at heltid hjertesaken.

– Det er altfor mange som må stå med lua i hånda og vente på neste vakt for å få hverdagen til å gå rundt. Dette er ikke verdig. Vi trenger denne arbeidskapasiteten og derfor må de få hel stilling. Dette vil ha betydning for den ansatte og ikke minst kvaliteten på velferdstjenestene, sier Helene Harsvik Skeibrok.

– Jeg vil også trekke frem den norske modellen og hvor viktig den blir fremover. Vi må opprettholde og videreutvikle modellen som har vært et fundament for å bygge landet. Det er sterke krefter som vil noe annet og det må vi kjempe imot, sier den nye nestlederen.

Lagarbeid er nøkkelen

Helene ble vervet inn i fagforeninga som lærling i omsorgsarbeiderfaget for over to tiår siden. I årene som fulgte var hun vært ungdomstillitsvalgt, yrkesseksjonsleder, oppæringsansvarlig, leder i Fagforbundet Hedmark og fra 2020 ble hun valgt til leder av Fagforbundet Innlandet. Hun understreker at noe av det viktigste hun har lært alle disse årene er lagarbeid.

– Jobben vi gjør som organisasjon er lagarbeid. Vi må bruke hele organisasjonen. Det er den eneste måten vi lykkes på. Vi må jobbe sammen og dyrke det fagligpolitiske samarbeidet videre, sier Helene Harsvik Skeibrok.

Se alle saker fra landsmøtet