Internasjonal støtte til streikende barnehageansatte

STOR KAMPVILJE: De streikende i Nonneseter barnehage har forberedt seg godt, med varme klær og campingstoler. Tirsdag fikk de oppmuntrende ord fra representanter fra europeisk fagbevegelse. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Besøkende fra europeisk fagbevegelse tok turen til Nonneseter barnehage for å vise solidaritet med de ansatte som streiker for en rettferdig pensjon.

18.10.2022 av André Haugen
Sist oppdatert: 25.10.2022

– Delegasjonen er her i solidaritet. Barnehageansatte fortjener en god lønn og en god pensjon, uavhengig om de jobber i privat eller offentlig sektor, i Norge, i Europa eller i verden for øvrig, sier Jan Willem Goudriaan, generalsekretær i EPSU (The European Federation of Public Service Unions).

Sammen med representanter fra fagforeninger i Frankrike, Sverige, Finland, Storbritannia og Estland deltar han denne uka på Fagforbundets landsmøte. Tirsdag besøkte gruppa streikende arbeidere i Nonneseter Kloster Barnehage i Oslo.

Streikestøtte

I hilsningstalen til landsmøtet vektla Goudriaan at fagbevegelsens kamp ofte er den samme på tvers av landegrenser.

Under møtet delte de streikende og de besøkende erfaringer. Francoise Geng er på besøk på vegne av EPSU, men kan fortelle at hennes egen fagforening, CGT, i dag deltar i generalstreiken i Frankrike.

– Jeg kunne ikke være der, men jeg er glad for å være her med dere og støtte dere, sier Geng.

Streikeviljen er stor blant de vestkledde utenfor Nonneseter Kloster barnehage. De fleste er relativt unge, men de forstår viktigheten av en rettferdig pensjon.

Kjemper for rettferdig pensjon

– Jeg blir gammel en dag jeg også, og jeg trenger en skikkelig pensjon for å kunne leve et godt liv når jeg blir eldre også, sier Hanne Sæther, som nå tilbringer dagene utenfor sin egen arbeidsplass.

Mandag 17. oktober gikk over 1000 barnehageansatte ut i streik, etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte frem.

Medlemmer fra Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta krever rettferdige pensjonsvilkår - de som er vanlig i kommunale og andre private barnehager.

Torsdag trappes streiken opp med ytterligere 1000 ansatte. Av disse er 492 Fagforbundet-medlemmer.

Se alle saker fra landsmøtet