Møt Maria

PTV Maria, Sagenehjemmet, Diakonhjemmet Omsorg Oslo

PTV Maria, Sagenehjemmet, Diakonhjemmet Omsorg Oslo (Foto: Fagforbundet pleie og omsorg)

Kjære medlemmer i Fagforbundet pleie og omsorg Oslo, Møt Maria Karlsson. Maria er 39 år, kommer fra Sverige og jobber som hjelpepleier og er plasstillitsvalgt ved Sagenehjemmet som er en del av Diakonhjemmet Omsorg AS. Maria har vært tillitsvalgt nå i 3 år.

23.09.2022 av fagforbundet pleie og omsorg Oslo
Sist oppdatert: 13.10.2022

1: Hvorfor ble du tillitsvalgt?

Daværende plasstillitvalgt skulle ut med pensjon. Så jeg ble spurt om jeg ville ta over rollen som tillitsvalgt. Jeg syntes det hørtes veldig interessant ut, spesielt rundet dette med å lære mer om lover og rettigheter. Pluss jeg synets det hadde vært litt godt å gjøre noe annet ved siden av pleien. Så jeg stilte til valg.

2: Hva syns du er spennende med vervet som tillitsvalgt?

Man lærer masse nytt. Det at man i blant må lære noe nytt for å hjelpe ett medlem. Etter at jeg har jobbet 20 år i pleie, er det spennende og gøy å lære mer om lover og rettigheter.

3: I tiden du har vært har vært tillitsvalgt hva har du erfart?

Mer kontakt med kollegaer jeg ellers ikke skulle ha mye kontakt med. Jeg er en stemme for medlemmene i ledelse møter og andre møter. Fått økt stillingsprosent til kollegaer. Og godt samarbeid med ledelse og medlemmer.

4: Hvorfor mener du at det er viktig å være medlem i Fagforbundet?

Mange av dem rettighetene vi har i dag har Fagforbundet forhandlet frem for oss. Jeg er stolt over å være med et forbund som tar vare på oss.

5: Har du lyst til å si noe til dine medlemmer og andre medlemmer?

Verve dine kollegaer. Jo flere medlemmer jo større stemme har vi.

Vær aldri redd til å ta kontakt