Fare for post-streik til uka

Et flertall av medlemmene i Posten Norge sa nei til resultatet i åretsoppgjør og nå blir det mekling. (Foto: Jan Lillehamre)

7. september er det mekling i oppgjøret for medlemmene våre i Posten Norge. Flertallet av disse medlemmene valgte å si nei til det anbefalte resultatet og oppgjøret går dermed til mekling hos riksmekleren.

01.09.2022 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 01.09.2022

Blir det ikke enighet under meklingen, er det streik fra arbeidstidas begynnelse torsdag 8. september. I første fase av streiken blir 452 medlemmer fordelt på Nettverk Norden, divisjon logistikk og konsernstab, tatt ut i konflikt. Dersom det blir streik, vil trolig streiken trappes opp i løpet av ganske kort tid.

De som skal streike får beskjed

Alle som er tatt ut i streik i fase en får beskjed om dette fra Fagforbundet. Alle som ikke har fått slik beskjed skal møte på jobb som normalt. Ved en eventuell opptrapping skjer blir det gjort på samme måte. De som skal streike får beskjed.  Når Fagforbundet er i streik er det enda viktigere enn vanlig at medlemmene i det aktuelle området holder seg orientert om hva som skjer. Detaljert informasjon om hva som skjer vil dere få fra fagforening og lokal tillitsvalgt.

Når Fagforbundet er i streik opphører alt partssamarbeid med arbeidsgiver, med mindre det ikke er tvingende nødvendig. Dette gjelder også for medlemmer som selv ikke er tatt ut i streik.

Se spørsmål og svar om streik