– Norge må kreve at Israel trekker tilbake terrorstemplingen av palestinske organisasjoner

Stein Guldbrandsen, medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg, uttaler: – Slik okkupasjonsmakta fortsetter undertrykkinga, er det på tide at Norge og andre vestlige begynner å behandle Israel som andre okkupasjonsmakter, ved å innføre sanksjoner. (Foto: Ingunn Eriksen)

Israelske soldater raidet, gjennomsøkte og stengte torsdag morgen ned kontorene til seks palestinske organisasjoner i Ramallah på Vestbredden. Blant organisasjonene er menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq, som har lagt ut dokumentasjon med videoer og bilder av soldater som gjennomsøker kontoret og fjerner dokumenter og IT-utstyr, før hoveddøra blokkeres av en stålplate.

18.08.2022 av Knut Brobakken
Sist oppdatert: 18.08.2022

Israel terrorlistet i oktober i fjor de seks sivile palestinske organisasjonene, noe som vakte sterke protester internasjonalt. En rekke land som i årevis har støttet og samarbeidet med organisasjonene, blant dem Norge, som nylig sluttet seg til ni europeiske land som slår fast at Israel mangler bevis.

- Alle organisasjonene har fått en militærordre om å legge ned og avslutte arbeidet. Israel begrunner dette med at rettighetsorganisasjonene utgjør en risiko for regionenes sikkerhet. Nå kan lederne i organisasjonene risikere å bli dømt til 25 års fengsel på grunn av terrorvirksomhet, som aldri har funnet sted, sier landdirektør for Norsk Folkehjelp i Palestina, Anja Riiser.

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg uttaler:

– Raidingen og nedstengingen av kontorene til de 6 palestinske sivilsamfunnsorganisasjonene føyer seg inn i mønsteret for hvordan okkupasjonsmakta behandler alle som bistår den palestinske befolkningen humanitært, og som dokumenterer brudd på menneskerettigheter og internasjonal lov.

Fagforbundet var blant de mange som reagerte da okkupasjonsmakta terrorstemplet de de seks i fjor høst. Vi reagerte fordi vi kjenner flere av dem godt gjennom besøk sammen med Norsk Folkehjelp.

Norge og flere vestlige land krevde dokumentasjon og har konkludert med at det ikke er dokumentert noen kobling til terrororganisasjoner. Slik okkupasjonsmakta fortsetter undertrykkinga, er det på tide at Norge og andre vestlige begynner å behandle Israel som andre okkupasjonsmakter, ved å innføre sanksjoner. Fagforbundet har lenge krevd at Norge må kreve at Israel umiddelbart må trekke tilbake terrorstemplingen.

Dr Susan Power, som har stillingen Head of Legal Research and Advocacy i Al-Haq, uttalte i april i et intervju med Fagforbundet:  – De israelske myndighetene prøver å oppnå en total nedstenging av organisasjoner som overvåker og dokumenterer overtredelser av internasjonale menneskerettighetslover i de okkuperte områdene.

Les intervju og se video med Dr Susan Power

I forbindelse med stormingen og nedstengningen av kontorene i Ramallah uttaler Kjell Brygfjeld i advokatforeningen Forsvar Folkeretten:

– Jeg forventer at utenriksministeren vil være tydelig i sin reaksjon mot Israels overgrep på det palestinske sivilsamfunnet.

– Utenriksministeren må nå kreve at Israel umiddelbart fjerner terrorstemplingen av de seks palestinske menneskerettighetsorganisasjonene, og slutter å true, trakassere og kriminalisere palestinske organisasjoner. Angrepet er et grovt brudd på den beskyttelse som ligger i FN sine resolusjoner om beskyttelse av menneskerettighetsforkjempere.

Organisasjonene som nå har fått stengt ned kontorene sine, forsvarer rettighetene til fengslede barn, rettighetene til palestinere som blir fordrevet, og dokumenterer krigsforbrytelser overfor internasjonale domstoler. Flere har rådgivende status overfor FNs organer og har mottatt internasjonale priser for sitt menneskerettsarbeid.

Angrepet på de seks organisasjonene blir sett på som en betydelig opptrapping av angrepene på dem som kritiserer Israels okkupasjons- og undertrykkelsespolitikk, og føyer seg inn i rekken av israelske myndigheters langvarige svertekampanje og angrep på det palestinske sivilsamfunnet.