Medlem Ann Tone Salmela

Medlem Ann Tone Salmela (Foto: Fagforbundet Finnmark)

Ann Tone bor i Vardø, med samboer og 7-8 barn. Hun er oppvokst i fiskerihovedstaden Båtsfjord i Finnmark.

23.06.2022
Sist oppdatert: 23.06.2022

«I mine ungdomsår på fiskebruket der jeg jobbet, lærte jeg om fisk og fagforeninger», sier Ann Tone.

«Du forsikrer jo hus og bil og barn, så du trenger jo forsikring på jobb også. Men det var ikke lett å være tillitsvalgt og senere hovedtillitsvalgte, som ung dame på et fiskebruk der majoriteten i ledelsen var voksne menn. Jeg lærte mye som tillitsvalgt og var aktiv i mange år i lokallaget i Norsk- Nærings og Nytelsesmiddelforbund.»

Ann Tone fikk seg jobb som assisten i en barnehage i Båtsfjord, og ble medlem i Fagforbundet. Der ble hun styremedlem i lokalforeningen, ungdomstillitsvalgt i foreningen, styremedlem i ungdomsutvalget i region og så leder av ungdomsutvalget i region Finnmark.

«For de som husker tilbake til gamle dager, så hadde vi et prosjekt på høyskolen i Alta som het den: Den Røde Sofa. Der hadde vi en rød sofa inne på høyskolen som ble et møtepunkt for Fagforbundet og studentene. Jeg trivdes så godt i vervet at vi måtte søke dispensasjon fra Fagforbundets vedtekter, siden jeg var over 30 år og fortsatte som ungdomstillitsvalgt.»

Deretter ble Ann Tone valgt som leder av Yrkesseksjon Kirke -Kultur og oppvekst i region Finnmark. Hun var da blitt voksen (rundt 29), bosatt i Vardø og bestemte seg for å ta barnehagelærer utdannelse. Det ble derfor en 4-5 års pause fra verv i Fagforbundet.

Men som ferdigutdannet barnehagelærer med jobb i Vardø barnehage, ble det på nytt verv i Fagforbundet. Hun er nå yrkesseksjonsleder i Kirke-kultur og oppvekst i Fagforbundet Vardø. Og noen politiske verv har det også blitt. Ann Tone sier at det ikke er nødvendig bytte forbund nå som hun har en høyskoleutdanning, det er i Fagforbundet hun har tilhørighet og alle andre i barnehagen i Vardø er også organisert i Fagforbundet. Uavhengig av arbeidstittel, så er de alle medlemmer i Fagforbundet.

Ann Tone ønsker å avslutte med følgende: Jeg vil framsnakke Vardø barnehage og samarbeidet vi har her. Styreren informere tidligst mulig, er inkluderende og vi blir hørt i de sakene som angår oss og vår arbeidsdag. Ledelsen og de tillitsvalgte jobber utrolig godt i l ag her, sider hun.

Og ønsker alle en riktig god sommer!