Fagforbundet Innlandet gir støtte til Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Ukraina

Minerydding

Minerydding (Foto: Norsk Folkehjelp)

Fagforeningene i Innlandet gir pengestøtte til Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Ukraina, pålydende 10 kroner per yrkesaktive medlem

20.06.2022 av Annette Rud
Sist oppdatert: 21.06.2022

Fagforbundet Innlandet gir normalt støtte til solidaritetsprosjekter i Schlisselburg og Kirovsk, Russland, pålydende 10 kroner per yrkesaktive medlem - men i år blir det vanskelig å få reist over for å gi våre gaver og bidrag.

Regionstyret vedtok derfor at i år gir vi vår støtte til Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Ukraina - pålydende 202.430 kroner, som tilsvarer 10 kroner per yrkesaktive medlem i Innlandet.

- Det er veldig synd at vi i år ikke får gitt våre bidrag og gaver til våre venner i Shlisselburg og Kirovsk, da vi ser at de sivile i Russland også blir hardt rammet av denne krigen. Men da vi ser det utfordrende å reise til Russland i år - var det et naturlig valg for regionstyret at bidraget går til Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Ukraina, sier nestleder Jon-Inge Hagebakken

Russland forholder seg i svært liten grad til krigens folkerett og skiller tilsynelatende ikke mellom militære mål og sivile. Byer og tettbefolkete strøk angripes med missiler, raketter, bomber, klasebomber og artilleri. Ødeleggelsene er store, og antall sivile drepte og skadde raskt økende. Krigen er også et alvorlig angrep på demokrati og demokratiske prosesser.

- Det er jo bare helt fantastisk at dere velger å gi støtte basert på antall medlemmer. Du må sende en stor takk til de alle for solidariteten de viser overfor folket i Ukraina og til vårt arbeid. takker Are Stranden, seksjonsleder Bedrift og Forbund i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp har dokumentert illegitime våpen som klasevåpen, miner og fosfor og hvordan konvensjonelle våpen har blitt brukt illegitimt da de rettes mot sivile.

Dem har vært i tett dialog med State Emergency Service of Ukraine (SESU), som drifter den sivile mineryddingen. De rapporterer om et massivt behov for bistand i opprydningen, og Norsk Folkehjelp er derfor i gang med en prosess for å etablere et mineryddingsprogram i Ukraina. I tillegg støtter vi SESU med mineryddings- og beskyttelsesutstyr som vester og hjelmer, førstehjelpsutstyr og kjøretøy.

Det russiske angrepet på Ukraina har ført til en dramatisk humanitær krise, men er også et alvorlig angrep på demokrati og demokratiske prosesser i landet. Norsk Folkehjelp jobber for å sikre at ukrainsk sivilsamfunn har en sentral rolle i den humanitære responsen, bidrar til at de som berøres av krisen involveres på en meningsfull måte i beslutninger som påvirker dem og kan fortsette sitt.

Les mer om Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Ukraina her.