Arbeidsgiveransvaret i Den norske kirke må forankres i soknet - tross alt.

kirkegård gravplass kirke illustrasjon kors gravlund

kirkegård gravplass kirke illustrasjon kors gravlund (Foto: Birgit Dannenberg)

Sterk lokal forankring, med nærhet mellom kirkemedlem, ansatte og arbeidsgiver. Dette er Fagforbundets mål for den fremtidige organiseringen av Den norske kirke. Med soknet som grunnenhet, må også soknets organer være utgangspunktet når arbeidsgiveransvaret skal plasseres.

16.06.2022 av May-Britt Sundal, leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 16.06.2022

Fagforbundet er den største arbeidstakerorganisasjonen i dagens fellesrådsstruktur, med cirka 1 250 medlemmer. Signalet fra flertallet av disse er klart, de ønsker en lokal arbeidsgiver.

Arbeidsgiver må ivareta hele laget

Våren 2021 ba Fagforbundet Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, KIFO om å skrive en rapport om fellesrådsansattes opplevelse av eget arbeidsmiljø. De ansatte i Den Norske kirke ga tilbakemelding om at arbeidsmiljøet var svært godt, men at det er en opplevelse av et A- og B-lag blant de ansatte. Skillelinjene går i hovedsak mellom de to arbeidsgiverlinjene, men også mellom vigslet og ikke-vigslet. Tydeligst blir det for ansatte innen kirkegårdsdriften. Fagforbundet mener derfor at KIFO-rapporten tydeliggjør behovet for en arbeidsgiver som kan ivareta hele det tverrfaglige laget av ansatte.

En lokal arbeidsgiver vil skape nye problemstillinger som må tas på alvor. Organisering av prestetjenesten og en sammenheng i Den norske kirke nasjonalt vil bli svært krevende, og det tar Fagforbundet på alvor. Argumentene fremlagt av prestenes organisasjoner, inklusiv vår egen nasjonale fagforening Fagforbundet teoLOgene, er høyst relevante. Det at Fagforbundet organiserer hele laget i kirken, fra prester til kirkegårdsarbeidere, gir oss en nærhet til de problemstillingene i arbeidet med en ny organisering av Den Norske kirke.

Kirka er også en kulturbærer

Vi mener at det er behov for nasjonale standarder for HMS-arbeid og medbestemmelse. Det må stilles strengere krav til lokalkirkens forvaltning av arbeidsgiveransvaret og det må gis ressurser for å motvirke diskriminering av yrkesgrupper. Sist, men ikke minst må biskopenes mandat utformes på en måte som trygger prestene i deres tjeneste og bispedømmet må ha tilstrekkelige virkemidler i oppfølgingen av lokalkirken.

Den Norske kirke har et samfunnsoppdrag som favner bredere enn trossamfunnets rolle og funksjoner knyttet til blant annet gudstjenestefeiring, menighetsfellesskap og kirkelige handlinger. Den er også en kulturbærer, forvalter av identitetsbærende bygg og gravplasser, i tillegg til å være en av fellesskapets viktigste ressurser ved høytid, krise og katastrofe. Vi trenger en kirke og en arbeidsgiver som ser hele samfunnsoppdraget og hele laget av ansatte som gjør viktig arbeid for å forvalte det oppdraget på best mulig måte.