Stemte ja til bussavtalene

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, peker på krigen i Ukraina som hovedgrunn til et mer forsiktig bussoppgjør. Fagforbundets forhandlingsdelegasjon følger med til venstre i bildet. (Foto: Fagforbundet)

Det ble et knapt ja-flertall for bussbransjeavtalene og funksjonæravtalen i årets lønnsoppgjør. Det ble klart etter at stemmene fra Fagforbundets medlemmer tikket inn i dag.

08.06.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.06.2022

Resultat fra uravstemninga:

Bussbransjeavtalen Spekter: Ja 50,54 prosent. Nei 48,01 prosent.

Bussbransjeavtalen NHO: Ja 50,00 prosent. Nei 48,32 prosent.

Funksjonæravtalen: Ja 64,71 prosent. Nei 29,41 prosent.

I overkant av 12.000 personer fra Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF) omfattes av de tre avtalene. Forhandlingsmotpart er NHO Transport og Spekter/Vy.

Unngikk streik i bussbransjen (fagforbundet.no 7. mai 2022)