Fagforbundet Innlandets Likestillingspris 2022

Fagforbundets Likestillingspris

Fagforbundets Likestillingspris (Foto: Annette Rud)

Hvert år deler Fagforbundet Innlandet ut Likestillingspris til personer, organisasjoner, institusjoner eller bedrifter som har gjort ett særskilt innsats for å fremme likestilling i arbeids- og samfunnsliv – og nå har vi landet på endelig prisvinner.

09.06.2022 av Annette Rud
Sist oppdatert: 13.06.2022

Vi har i år fått inn 6 veldig gode forslag på kandidater. Fagforbundet Innlandets Likestillingspris skal gå til en person, organisasjon, institusjon eller bedrift som har gjort en særlig innsats for å:

• øke og/eller fremme mangfold og likestilling i arbeids- og samfunnsliv.
  • rette opp skjevheter i forholdet mellom de forskjellige gruppenes muligheter til samfunnsdeltakelse, utdanning, arbeid og faglig utvikling.
  • skape en likestillingskultur
  • prismottaker må ha gjort en innsats innenfor ett eller flere av disse områdene.
  • prisvinneren skal være fra Innlandet

Fagforbundet Innlandets Likestillingspris 2022 går til: Stoppested Verden

Illustrasjonsbilde fra festivalen
Illustrasjonsbilde fra festivalen (Foto: Stoppested Verden)
Stoppested verden er en festival som er på tvers av kulturer, skaper møteplasser mellom mennesker med ulike bakgrunner, med formål å forebygge utenforskap, rasisme og diskriminering. Dem jobber aktivt for et rausere samfunn med fokus på positive fellesopplevelser, respekt og anerkjennelse. Dem bruker kunst og kultur som metode for å oppnå samhold og tilhørighet på tvers av kulturer, kjønn, generasjoner og sosial- og økonomisk status. Deres målgruppe er barn og unge, flyktninger og innvandrere.

De har barn og unge som en særlig viktig målgruppe. Dette med tanke på at det er nettopp for denne målgruppen vi må jobbe med for å etablere gode holdninger og for oppbygging av tillit, nysgjerrighet og åpenhet for nye kulturer og mennesker med ulik bakgrunn, istedenfor å la fremmedfrykt og rasisme råde.

Stoppested Verden ble lansert i forbindelse med Mangfoldsåret 2008 med Innlandet som arena, og med ustrakt lokale, regionale, nasjonale og internasjonale samarbeid. Stoppested Verden er organisert som en forening og driftes som en prosjektorganisasjon med støtte fra kommunale, fylkeskommunale og nasjonale tilskuddsordninger, fond og gaver, og har siden 2008 arrangert Norges største internasjonale kulturfestival for barn og unge på Hamar.

Festivalleder, Stoppested Verden
Festivalleder, Stoppested Verden (Foto: Stoppested Verden)
Mocci Ryen er festivalleder, og ble henrykt da hun ble annonsert om nyheten om at hennes festival var nominert, og vinner av årets Likestillingspris.

Mocci er vokalist og kulturentreprenør med utdannelse fra Liverpool Institute for Performing Arts, Norges Markedshøyskole og Økonomisk College. Hun har i en årrekke utviklet og ledet nasjonale og internasjonale kunst- og kulturprosjekter, og har siden 2013 vært ansatt som programansvarlig for Hamar kulturhus. Ryen har vært kunstnerisk ambassadør for Den Norske Utenrikstjenesten, Telenor, TV-aksjonen «Livskraft», deltatt i flere internasjonale kulturutvekslings-prosjekter og turnért i store deler av verden. Mocci er opptatt av flerkultur og samarbeid på tvers og startet i 2008 Stoppested Verden - Norges største internasjonale kulturfestival for barn og unge som arrangeres på Hamar.

Fagforbundet Innlandet mener at det arbeidet Stoppested Verden gjør – er utrolig viktig for å etablere gode holdninger rundt forskjellige mennesker og kulturer vi har i samfunnet. Vi gratulerer Stoppested Verden med prisen, og takker dem for den flotte og viktige jobben dem gjør.

Prisen - som består av ett kunst maleri og en gavesjekk på 5.000,- som vinner kan skjenke videre til ønsket veldedig organisasjon - overrekkes til vinnerne under Fagforbundet Innlandet sitt representantskapsmøte i november.

Les mer om Stoppested Verden her.