Pride 2022

(Foto: Fagforbundet Pleie og Omsorg)

I år er det 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert i Norge. Dette er et viktig markering for årets Pride. Fagforbundet skal stå sammen med LO i årets parade og vi oppfordrer alle til å være med. Vi har snakket med to tillitsvalgte i avd. 061 og spurte hvorfor dem oppmuntrer alle til å være med på årets Pride.

20.06.2022 av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo
Sist oppdatert: 20.06.2022

HTV Daniel Oppfordrer alle til å bli med i årets Pride feiring

Hovedtillitsvalgt Daniel Thomassen svarte:

Hvorfor skal folk komme seg ut for å delta og feire PRIDE? For det først vil det bli en fargerike dag hvor folk samles for feiring av skeiv kjærlighet og mangfold.

Oslo er en flerkulturell by og med regnbueflagg i alle hjem og gater viser det at vi ønsker en by som symboliserer mangfold, variasjon, samhold og felleskap.

Viktigheten med at vi deltar i PRIDE er stor, vi kan ikke ta det som en selvfølge at vi lever i et fritt og demokratisk land hvor vi får være den vi er og elske hvem vi vil.

Det er dessverre mange land det er ulovlig å være homofil, straffbart med døden.

Dette er uakseptabelt og brudd på menneskerettighetene, så når vi samles i gatene under PRIDE så er det ikke bare for oss som bor i Norge.  Vi roper høyt for alle de som må leve i frykt og ikke får elske den de vil.

Som tillitsvalgt er jeg også opptatt at man skal få være den man er i et arbeidslivet, ingen skal oppleve hets eller ekskludering. Fagforbundet har gode verdier som inkluderende alle i arbeidslivet og jeg er stolt av å representere dem.

Ove Buvarp i Fagforbundet Pleie og Omsorg svarte;

Pride er både fest og moro.  Men det er også en viktig markering av mangfold, stolthet og synlighet.  Ved å delta i PRIDE er jeg også med på å vise solidaritet med skeive i land med hets og hatefulle ytringer og hvor utviklingen har gått i motsatt retning med strenge straffer.

Mange kamper er vunnet.  Samfunnet er i utvikling, vi må være våkne og fortsatt kjemp og forsvare det vi har oppnådd og ikke ta noe for gitt.

Både i fritiden og på arbeidsplassen skal ikke noen møte hets og diskriminering på bakgrunn av sin legning.   LO med sine forbund vil være godt synlig i årets parade.  Happy Pride.

Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo anbefaler at flest mulig blir med i paraden eller heier frem Pride deltakernen på årets Pride parade. Lørdag 25 juni  Klokken 13:00- 15:00. Paraden går fra Grønland til Spikersuppa.

HAPPY PRIDE ALLE SAMMEN