Fare for kulturstreik – siste innspurt hos riksmekleren

Fagforbundets delegasjon hos riksmekleren

Fagforbundet delegasjon i mekling. Fagforbundets forhandlingsleder, Odd Haldgeir Larsen, til høyre i bildet. (Foto: Kristian Brustad / LO Stat)

Tirsdag 10. mai møter Fagforbundet alene til tvungen mekling i kultursektoren. Striden står fortsatt om valg av pensjonsordning der Fagforbundet fortsatt krever en hybridpensjonsordning.

10.05.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.05.2022

Fagforbundet valgte å si nei til riksmeklerens skisse til løsning i den frivillige meklingen i forrige uke. De to forbundene NTL og Creo valgte å si ja til et skissen som gikk ut på to parallelle pensjonsordninger, en hybridpensjon og en innskuddspensjon.

- Vi ble lovet en felles pensjonsordning som er lik for kvinner og menn og som skal vare livet ut i protokollen fra riksmekleren under forhandlingene i fjor høst, og vi mener vi skal ha en pensjonsordning som er i tråd med dette, sier forhandlingsleder for Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

Fristen går ut ved midnatt. Hvis partene Spekter og Fagforbundet ikke kommer til enighet, blir det streik i kultursektoren fra 11. mai.

Fagforbundets folk hos riksmekleren
Fagforbundets folk hos riksmekleren (Foto: Kristian Brustad / LO Stat)