Første del av Spekter Helse-forhandlingene er i havn

Forhandlet sosiale bestemmelser i Spekter Helse: Kai Nygård, konstituert leder i Fagforbundets forhandlingsenhet. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet kom til enighet med Spekter Helse i A1-forhandlingene, som handler om sosiale bestemmelser i sykehusene. Resultatet ble en videreføring av dagens avtale.

03.05.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.05.2022

Den såkalte A1-delen av forhandlingene handler ikke om kroner og øre, men sosiale bestemmelser i helsesektoren.

Felles krav

Arbeidstakersiden, bestående av LO Stat, Unio, YS, SAN og Akademikerne, leverte felles krav til Spekter klokka 10 tirsdag morgen og kom til enighet i forhandlingene på ettermiddagen. Resultatet i A1 er felles for alle organisasjoner i helsesektoren og gjelder ansatte i sykehus og øvrige helseforetak i område 10, 11 og 13 i Spekter.

- Vi er fornøyd med en prolongering av avtalen i år. Vi har fått videreført bestemmelsene vi har, men over tid ønsker vi å forbedre rettighetene i sektoren, også de sosiale. Nå ser vi fram til å jobbe videre i A2-forhandlingene, sier Kai Nygård, konstituert leder i Fagforbundets forhandlingsenhet.

Da skal det forhandles om lønn. Datoen for videre forhandlinger (A2-del) er ikke klar.

Les mer om tariffområdet Spekter