Fagforbundet gir 100 000 kroner til evakuering av ukrainske barn

Fagforbundet vedtok fredag å bevilge 100 000 kroner til SOS barnebyer for evakuering av barn i Ukraina. – Vår solidaritet går til det ukrainske folket, og det føltes riktig i en slik situasjon å gi et bidrag til barna, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

25.02.2022 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 04.03.2022

Ukrainske myndigheter har som følge av Russlands invasjon forespurt SOS barnebyer om bistand til å evakuere barn. Som følge av denne forespørselen har SOS barnebyer søkt forbundet om støtte til arbeidet.

– Barn er særlig sårbar i krig og de historiene vi nå hører fra Ukraina forteller om en utrygghet vi ikke ønsker at noen skal måtte oppleve, aller minst våre barn, sier Nord.

Fagforbundet fordømte torsdag Russlands brudd på folkeretten.

I saken som ble behandlet av Fagforbundets arbeidsutvalg står det at i land rammet av krig og fred er det uoversiktlig og krevende arbeid å sikre humanitært hjelp. SOS barnebyer er en av flere organisasjoner som kan bistå myndighetene i Ukraina.

Ber også andre gi et bidrag

Forbundslederen opfordrer også andre forbund, organisasjoner og medlemmer om å gi et bidrag til humanitære tiltak i Ukraina.

– Små og store bidrag kan utgjøre en forskjell for de som nå lever i stor usikkerhet, sier Nord.

Du kan gi et eget bidrag til SOS barnebyers arbeid for å evakuere barna i Ukraina.

Fagforbundet har hatt et tett samarbeid med SOS barnebyer i mange år og har sin helt egen barneby i Angola som medlemmer og tillitsvalgte finansierer.