Sending: Alt du trenger å vite om årets lønnsoppgjør

Det er snart klart for vårens vakreste eventyr, nemlig hovedoppgjøret. Fagforbundet skal i tida fremover forhandle om lønna til 400.000 medlemmer. Men lønn er kompliserte greier. Overheng, glidning og det som verre er.

23.02.2022
Sist oppdatert: 21.03.2022

Det er mye å holde styr på. Derfor har vi spilt inn en sending med leder for lov- og avtaleverksavdelingen her i Fagforbundet, Pål Skarsbak og leder for Fagforbundet, Mette Nord til vårt studio for å lose oss gjennom de viktigste punktene før forhandlingene for lønnsoppgjøret 2022 starter.

De siste to åra har vært prega av pandemi. Mange har blitt permittert og mista jobbene sine, og mange næringer har opplevd svært tøffe tider. Samtidig har pandemien krevd mer av oss i offentlig sektor.

Fagforbundets medlemmer har stått i førstelinjen i bekjempelsen av koronaviruset. Mange med fare for eget liv og helse. En av grunnene til at vi tross alt har kommet godt ut av denne pandemien, er nettopp at Fagforbundets medlemmer har strukket seg langt for pasientene, brukerne, barna og innbyggerne.

Vi er dønn avhengig av alle yrkesgruppene for at samfunnet skal fungere, derfor er det viktig for Fagforbundet at hele laget får et godt lønnsoppgjør. Det er ingen som er viktigere enn andre. Fagforbundet krever økt kjøpekraft for alle og at de som tjener minst skal få mer.

Det mener vi er et rettferdig lønnsoppgjør.