Helsefagarbeider skal konkurrere i Shanghai

Marie Helseth skal representere Norge og helsearbeiderfaget under WorldSkills Shanghai, 2022 i Kina! Shanghai er vertskapsby for den 46. Worldskills-konkurransen (Yrkes-VM) som går av stabelen, 12.-17. oktober i år. Arrangementet samler deltagere fra 85 nasjoner og det skal konkurreres i 63 ulike fag. Norge deltar med det norske Yrkeslandslaget og skal konkurrere i 9 ulike fag.

18.02.2022
Sist oppdatert: 07.03.2022

Det er en glede å endelig kunne presentere utøveren i helsearbeiderfaget Marie Helseth, som til daglig, arbeider på Stavanger Universitetssykehus som andre års lærling.

Uttak er foregått i samarbeid med opplæringskontoret på SUS, tidligere utøver og gullmedaljevinner i Yrkes-EM  2014,  Stine Kipperberg. Hun er forøvrig også den norske Eksperten i helsearbeiderfaget. Prosjektansvarlig for Fagforbundet er Yvonne Soggemoen med lang fartstid fra ulike Yrkes-EM og Yrkes-VM.

Hun sier at Stavanger universitetssykehus viser stort engasjement for prosjektet og lar Marie sette av god tid til trening og landslagssamlinger.

Marie vil møte utøvere fra over 20 ulike land, som alle skal kjempe om gode plasseringer i en beintøff konkurranse, med varighet på fire dager og ett stort antall oppgaver.

Ett av temaene det skal konkurreres i er førstehjelp og Marie fikk prøvd seg på store utfordringer i Ålesund på ASK safety sin opplæringsbase, til vanns i går. Oppgaven besto i hjerte lunge redning på en førstehjelpsdukke som var reddet opp fra det stormende havet. Hypotermi/lav kroppstemperatur var også tema.  Marie utførte oppgaven med glans, tok ledelsen og instruerte de andre deltakerne til bruk av hjertestarter til tross for tøffe arbeidsvilkår.

Det å kunne å stå i tøffe ting og kunne utføre oppgaver som ikke er planlagt inngår som en del av treningen under mental trening og er viktig å få øvd mye på. Marie må stå rustet til det som måtte komme under ett Yrkes-VM.

Vi kan absolutt si at startskuddet for treningen er kommet godt i gang og Fagforbundet ønsker teamet og det norske Yrkeslandslaget lykke til med treningen fremover!