Økt bemanning i de kommunale barnehagene i Nord-Fron Kommune

Fra venstre yrkesseksjonsleder kirke kultur og oppvekst Østen Hagestuen, hovedtillitsvalgt Ingeborg B. Nordli, plasstillitsvalgt Alice Klypen Slåen. (Foto: Fra venstre yrkesseksjonsleder kirke kultur og oppvekst Østen Hagestuen, hovedtillitsvalgt Ingeborg B. Nordli, plasstillitsvalgt Alice Klypen Slåen. )

Etter en tid med bekymringer for bemanning i barnehagene i Nord-Fron Kommune - ble det endelig bevilget 2 nye stillinger til barnehagene i budsjettet for 2022! Veien dit har vært lang å gå - men takket være trepartssamarbeidet, kom det til slutt ett positivt resultat.

18.02.2022 av Østen Hagestuen
Sist oppdatert: 18.02.2022

Det har i mange år vært ytret store bekymringer for bemanningene i barnehagene i Nord-Fron Kommune. Men fordi dem lå litt over bemanningsnormen, ville ikke ledelsen i kommunen la seg høre på disse bekymringene. Da pedagognormen kom - så mistet vi det som vi lå over bemanningsnormen, og det ble enda mer synlig for de ansatte at de mistet tid sammen med barna i barnehagen. Man merker det i avdelingene når pedagogisk personell hadde planleggingstid, var i møter eller annet arbeid som ligger til rollen. I tillegg skulle også barne- og ungdomsarbeideren ha sin tid til planlegging – og da ble det en belastning på bemanningen.

I Nord-Fron Kommune har dem det de kaller LAMU (lokalt arbeidsmiljøutvalg), der tillitsvalgte, verneombud og leder sitter – og der var bekymringene for bemanning i barnehagene ett gjentatt tema. Østen Hagestuen, styremedlem og yrkesseksjonsleder i kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Nord-Fron spilte inn til fagforeningsstyret om dem ikke kunne ta opp bemanningen i barnehagene i fagpolitisk utvalgt – noe fagforeningen gjorde. Fagforbundet Nord-Fron har en samarbeidsavtale med Nord-Fron Arbeiderparti, og høsten 2020 før budsjettet skulle legges - inviterte dem Arbeiderpartiet til et møte.

Før møtet i fagpolitisk utvalg, hadde Østen en prat med kolleger i Ruste Barnehage, med innspill om de ikke kunne kartlegge ei uke på avdelingen – for å ha konkrete bevis å legge frem i møtet. På bakgrunn av kartleggingen, og fordi Østen selv jobber i samme barnehage – hadde han ett godt grunnlag å legge frem i møtet med Arbeiderpartiet. Han kunne fortelle hva ansatte opplever i forhold til bemanning, at dem føler de ikke strekker til da det ikke er noen til å ta over når f.eks en pedagogisk leder har planleggingstid eller er på andre møter. Hva kan da konsekvensene bli når man skal ha ansvar for 6 unger og ikke 3 i en småbarnsavdeling? I en stor-barn avdeling kan man ende opp med å ha ansvar for 11-12 unger alene.  Han kunne også blant annet fortelle om situasjoner hvor barn har måttet vente med å få skiftet bleier fordi bemanningen ikke strekker til. Og hva vil dette kunne si over tid når det gjelder sykefravær, med så stor arbeidsbelastning og stort ansvar?

Hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Ingeborg B. Nordli frontet dette i TRIPART (trepartssamarbeidet), som består av administrasjon, politikere og tillitsvalgte. Der ble det satt «press» på administrasjon og politikere, for å få dem til å se at det trengs å gjøre noe med voksentettheten, ikke bare se på bemanningsnormen. Hadde vi hatt god bemanning i barnehagene, så hadde vi kanskje ikke treng å gjøre noe med åpningstidene når samfunnet stengte ned. For når åpningstidene ble endret som resultat av nedstengningen under korona, fikk de ansatte bedre voksentetthet og følte at de klarte å følge opp barna på en bedre måte. Resultatet fra arbeidet ble at kommunestyret høsten 2020 vedtok at det skulle ses på bemanningen i de kommunale barnehagene i løpet av 2021.

Det ble nedsatt en arbeidsgruppe, bestående av tillitsvalgte og verneombud fra hver barnehage, samt hovedtillitsvalgt fra Fagforbundet og Utdanningsforbundet, og sektorleder fra oppvekst.

Det ble da bestemt av det skulle telles tilstedeværelse hver halvtime i 3 uker på våren og 3 uker på høsten. Og resultatet ble som noen av dem hadde trodd, at det var for lite bemanning i barnehagene. Ikke etter bemanningsnormen, men i forhold til voksentetthet. Man fant ut at fra kl. 10.30 til 13 så var det i gjennomsnitt 1 ansatt borte fra hver av avdelingene, som er veldig utfordrende for de som er igjen til å utføre jobben. I tillegg kunne man også se at det fra klokken 09.00-10.30 og 13.00-14.00 til dels var utfordringer i forhold til voksentetthet – og nå hadde man det svart på hvitt det de ansatte hadde ytret bekymringer om over tid.

Kommunaldirektøren la inn til forslag i budsjettet en økning på 1,5 stilling i barnehagene for 2022. De tillitsvalgtes jobb opp mot politikerne var at de ikke skulle fjerne de foreslåtte stillingene, men heller finne penger til å øke bemanningen. Så når budsjettet ble vedtatt for 2022, så hadde politikerne bedt kommunedirektøren finne penger til 2 stillinger i barnehagene.

Dette viser at det nytter å stå på – og at det trengs ett talerør for de ansatte som ytrer bekymringer for sine arbeidsplasser. Takket være de ansattes kartlegging av arbeidshverdagen, så hadde de tillitsvalgte et godt utgangspunkt å legge til grunn når dem skulle ta saken videre med kommuneadministrasjonen og politikerne. Trepartssamarbeid nytter, og er viktig i ett arbeidslivsspørsmål.

Østen Hagestuen, yrkesseksjonsleder kirke, kultur og oppvekst
Alice Klypen Slåen, plasstillitsvalgt Ruste Barnehage
Ingeborg B. Nordli, Hovedtillitsvalgt Fagforbundet Nord-Fron.