Nå får ansatte på sykehus koronatillegg

Flere helseforetak har inngått avtale om koronatillegg, en kompensasjonsordning for de som jobber ekstra mye under koronakrisa. Dette gjelder for eksempel alle fire helseforetakene i Helse Vest i avtaleområde Spekter helse.

17.01.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 28.01.2022

Det er Fagforbundet, på vegne av LO Stat, som har forhandlet fram vilkårene for medlemmene. Partene har skrevet under på en overordnet rammeavtale for Helse Vest, fire likelydende avtaler for Førde, Bergen, Fonna og Stavanger. I tillegg er det skrevet lokale avtaler for bruk av rammeavtalen med noe utvidede vilkår, som for eksempel at det gjelder flere yrkesgrupper.

Frivillig ekstrajobbing

Hovedpoenget i avtalene er at ansatte frivillig skal kunne jobbe mer for å håndtere koronakrisa - mot betaling som er høyere enn nåværende satser.

Det er etter det vi kjenner til også skrevet avtaler om koronatillegg i flere helseforetak rundt om i Norge. Ta kontakt med din lokale Fagforbundet-tillitsvalgt for informasjon om hva som gjelder for deg!