Norge trenger en varm økonomisk politikk

Fagforbundet Innlandet er bekymret for hvordan strømkrisa rammer dem som har minst i Norge og vanlige arbeidsfolk. Skyhøye strømpriser gjør at mange frykter at de ikke får pengene til å strekke til. Det skal ikke være slik at familier i Norge skal fryse om vinteren fordi de må spare på strømmen. Norge har en solid økonomi, som nå må brukes til å sikre at folk klarer å betale strømregningene.

16.12.2021 av Annette Rud
Sist oppdatert: 16.12.2021

Norge trenger en varm økonomisk politikk for å løse strømkrisa. Fagforbundet Innlandet er glad for at den rødgrønne regjeringen har lagt fram tiltak for dem som har minst, gjennom økt bostøtte, sosialhjelp og lån/stipend til studenter. Sikringsordningen som regjeringen har foreslått, gjør at staten skal betale halvparten av den delen av strømregninga til privatpersoner som overstiger 70 øre per kilowattime, fra desember til mars. Fagforbundet forutsetter at det også sikres støtte til alle dem som bor i borettslag, når strømpakken vedtas i Stortinget. Dessuten mener vi at regjeringen bør vurdere å øke støtten til studenter ytterligere, i og med at mange studenter rammes både av strømkrisa og inntektsbortfall som følge av koronakrisen.

Fagforbundets medlemmer ønsker en varmere politikk også på andre områder. Ved stortingsvalget stemte 71 prosent av forbundets medlemmer på Arbeiderpartiet, SV eller Senterpartiet. Den viktigste saken for våre medlemmer var å redusere de økonomiske forskjellene blant folk. Derfor er vi fornøyd med at vi har fått en regjering som lytter til vanlige arbeidsfolk og som jobber for mindre forskjeller og sterkere fellesskap.

Fagforbundet mener at full sysselsetting, en omfordelende skattepolitikk og gode universelle velferdsordninger er de viktigste verktøyene mot sosial ulikhet. Regjeringsplattformen og budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV viser at de rødgrønne styrer landet i en ny retning. Vi har fått mer rettferdig skattepolitikk, styrket kommuneøkonomi, økt fagforenings- og pendlerfradrag, billigere tannhelse, barnehage og SFO.

Fagforbundet er godt fornøyd med at arbeidet med store velferdsreformer er kommet i gang, som blant annet tillitsreform, heltidskultur, kompetanseheving og klimakutt. Dessuten har regjeringen varslet styrking av arbeidstakernes rettigheter.

Fagforbundet Innlandet er fornøyd med hva regjeringen og det rødgrønne flertallet på Stortinget har fått til etter rundt to måneder ved makta. Vi er likevel utålmodige. Fagforbundet mener det må gjøres mer for å sikre en rettferdig fordeling og gode velferdsordninger.

Helene Harsvik Skeibrok
Regionleder