NAV-ansatte skal være trygge på jobb

For åtte år siden skjedde det et tragisk drap ved NAV Grorud. For noen uker tilbake var det et nytt hjerteskjærende drap på en ansatt ved NAV Årstad. Det har vært nok tragedier ved NAV. Bedre sikkerhet for de ansatte og brukerne må være det ledende prinsipp i arbeidet fremover.

15.12.2021 av Annette Rud
Sist oppdatert: 15.12.2021

Fagforbundet organiserer ansatte i NAV over hele landet. Våre medlemmer er først og fremst på jobb for å hjelpe andre. Det er krevende arbeidsoppgaver å bistå mennesker som står i kritiske livssituasjoner og det er en risiko å være på jobb i NAV. I Levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø fra 2019 oppgir 27 prosent av sosialarbeidere og vernepleiere å ha bli utsatt for trusler og/eller vold på jobb. Dette er en situasjon som Fagforbundet ikke kan akseptere: Våre medlemmer skal være trygge på sin arbeidsplass!

Ifølge Arbeidstilsynets rapport fra NAV Årstad, har ikke det forebyggende arbeidet vært godt nok. Tilsynet trekker fram kartlegging og risikovurderinger, avviksrutiner, involvering av vernetjenesten og det lokale HMS-arbeidet som mangelfullt. Fagforbundet Innlandet tror dessverre at dette er kjente utfordringer for mange NAV-kontorer.

Sikkerheten til de ansatte og brukere på NAV skal alltid ivaretas framfor økonomi, effektivitet og rapportering. Regjeringen Solberg innførte ABE-reformen (avbyråkratisering- og effektivitetsreformen) i 2014, som tilsa 0,5-0,8% budsjettkutt pr år. ABE-reformen blir håndtert gjennom redusert bemanning, omorganisering og effektivisering. Dette har medført færre ansatte, økt arbeidsmengde, svekket tjenestekvalitet, en større grad av standardisering at de ansatte måles på tid og effektivitet

Vår nye regjering styrker NAV og skal innføre en tillitsreform i offentlig sektor, som er to viktige bidrag for et bedre NAV, men mye arbeid gjenstår. For å lykkes må vi lytte til de ansatte og tillitsvalgte som vet hvor skoen trykker.

NAV-ansattes sikkerhet er viktig, og noe vi har på dagsorden.  Fagforbundet Innlandet mener at vi også må ta en større debatt om sikkerheten til alle ansatte i offentlig sektor.

Vi må aldri glemme heltene som jobber på NAV. Tusen takk for den gode jobben dere gjør for fellesskapet.

Turid Granum
Leder yrkessksjon kontor og administrasjon
Fagforbundet Innlandet