Dagens medlem

Marius Endresen- Vardøs blideste Vardøværing

29.11.2021 av Chris Marius Thorsen
Sist oppdatert: 29.11.2021

Dagens medlem i Fagforbundet Finnmark.

Fra Vardø og bor i Vardø. En riktig gladgutt som trives med sin samboer og deres sønn.

Marius er ansatt hos Vardø kommune som byggdrifter og er selvfølgelig med av Fagforbundet i Vardø. Han utdannet seg til rørlegger, tok svennebrevet og fagbrevet som byggdrifter også. Det var ikke nok for han, så nå har han startet på samlingsbasert Forvaltning, drift og vedlikeholds teknikker utdanning hos Fagskolen i innlandet.

Jeg er glad jeg har begynt på fagskole utdanning, all lærdom og kunnskap for man jo bruk for i dagligdrift på jobb, sier Marius. Dessuten ser jeg at det å studere, med jobb og familie ved siden av, går veldig bra.

Drift av tekniske anlegg og installasjoner er utrolig spennende. Min kompetanse som rørlegger, byggdrifter og at jeg gikk 1 år på IKT driftsfag på videregående skole, gjør det lettere for meg å drifte anleggene. Det finnes jo mange gode Sentral Driftsanlegg anlegg, og Energi Oppfølgning System, der man får kontroll over anleggene og energi forbruket. Dokumentering av energiforbruk før og etter gjennomførte tiltak, er viktige. Mye handler jo om økonomi i kommune sektoren. Så da må man jo kunne dokumentere resultatene sine.

Feil og avvik får vi også avdekket raskt, til og med i øyeblikket det skjer, ved korrekt bruk av sentraldriftanlegget.

Jeg visste ikke ha jeg skulle bli som stor, så jeg har vel vært litt heldig med all utdanning og erfaring jeg har nå. Som rørlegger og byggdrifter har jeg en god forståelse for vann og ventilasjon, temperaturer og mengder. Alt skal være samkjørt for å få virkningsgraden best mulig. Med bakgrunn fra IKT driftsfag, er det lettere å drive og forstå Sentral Driftsanlegg og Energi Oppfølgning Systemets sensorer, følere og tekniske installasjoner.

Som medlem i Fagforbundet har jeg også deltatt på gode faglige samlinger eller fagdager som det heter. Husker spesielt godt en fagdag om ventilasjon. Etter jeg kom på jobb igjen, var det bare å begynne jobben med å redusere vannmengden til shuntene og gå over innstillingene på ventilasjonsanleggene vi har. Det har vi spart mye penger på.

Vi jobber nå mot å få vår drift mere bærekraftig og senke våre klimagassutslipp. Derfor er energi forbruk og ivaretakelse av bygg, slik at de kan stå i lang tid, særdeles viktig.

Jeg vil jo at min sønn Elias også få oppleve både sommer og vinter, og et stabilt klima.

En siste ting, sier Marius, Vardø er fremdeles eneste By i Arktisk klimasone på fastlands Norge.